Dánský filosof Kierkegaard: Jako by kráčel vzduchem
Mladá fronta Dnes, sobota, 4.-5. května 2013, Víkend – Kavárna, str. 32-34 http://data.idnes.cz/mfdnes/kavarna/pdf/2013/kavarna-20130504.pdf Zdeněk Zacpal Proslulý filosof Ludwig Wittgenstein si v roce 1948, tři roky před smrtí, učinil poznámku: „Poctivý náboženský myslitel je jako provazochodec. Jako by šel vzduchem. To, po čem kráčí, je užší, než si lze představit. A přesto je to schůdné.“ Těžko mohl mít na mysli někoho jiného než svého oblíbeného dánského kolegu i spisovatele Sørena Kierkegaarda, narozeného v Kodani právě před 200 lety, 5. května 1813. Již mnohem dříve jej považoval za světce, za zdaleka nejhlubšího myslitele 19. století, prý příliš hlubokého dokonce i pro něj samotného.
Kostel sv. Ducha – Helligåndskirken, jeden z mála starých středověkých kostelů v Kodani (založený již 1238): zde byl Søren Kierkegaard pokřtěn
V Kupeckém přístavu
Dánská metropole Kodaň či København, v překladu Kupecký přístav s asi 120 000 obyvateli byl tehdy počtem obyvatel srovnatelný s Prahou. Špičky dánského, před rokem 1849 ještě absolutistického království si nevelkou váhu své země zřejmě chtěly vynahradit nadstandardní podporou kultury a štědře přispívaly na cesty mnoha mladých talentů po Evropě. Ve srovnání s četnými dánskými světoběžníky, třebas se starším fyzikem a chemikem Ørstedem anebo se svým vrstevníkem, pohádkářem Andersenem, byl Kierkegaard za onoho dánského „zlatého věku“ vlastně dost provinční postavou. I bratr jeho dvou švagrů, Peter Wilhelm Lund, strávil většinu života po přírodovědných expedicích v Brazílii, zatímco Kierkegaard si jen čtyřikrát vyrazil do Berlína, kde poslouchal německého filosofa Schellinga (byl jím spíše zklamán), jednou zavítal do Švédska, jednou do Jutska do rodiště svého otce. Jinak občas podnikal koňmo i kočárem výlety do míst a přírody jen v okolí Kodaně. Na její staroslavné univerzitě studoval dlouho a pomalu teologii, přičemž měl štěstí na dva dobré profesory filosofie. Díky otci, zbohatlému z obchodu se suknem, se nemusel starat o živobytí, dopřával si komfortní život i návštěvy divadla, a financoval vydávání ve své době většinou neprodejných knih, tudíž mu zděděná finanční základna jen taktak vydržela do smrti. Zprvu nezletilá múza Regine Olsenová na milého Sørena nezanevřela, ale brzy se dobře vdala.
Kierkegaard měl bohatou knihovnu, přečetl úctyhodné množství literatury různých žánrů. Nedá se však říci, že by se mimo svého milovaného Sókrata z Platónových dialogů a několika německých filosofů z poslední doby v čele s Hegelem do myšlení jiných osobností, známých z dějin filosofie, zrovna vžil. Neznal východní filosofie, náboženství a duchovní tradice, jimiž se pokoušeli zabývat někteří Evropané již ve století předchozím, a vlastně jediné dvě úctyhodné alternativy duchovního života mu představoval Sókratés a Kristus s některými spíše staršími křesťany.
Jeho interpretace Krista a křesťanství je v nejednom ohledu tradiční, konvenční a docela i dogmatická. Věřil, že její přijetí je záležitostí vůle a vylučuje platnost i docela případných rozumových námitek. U biblických pasáží jako by nebral v úvahu možnost jejich dvou anebo více stejně legitimních a cenných interpretací. A přece na otázku, prostupující jeho dílo, totiž jak se jednotlivec může stát opravdovým křesťanem, odpovídá Kierkegaard geniálně v několika ohledech: Jeho diskurs – způsob výkladu a podání křesťanství i Krista je velice netradiční. Při snaze lidi motivovat odhalil psychologické mechanismy do takové hloubky, že se může postavit na roveň klasikům psychoanalýzy 20. století. Připomněl, že původní křesťanství nebylo majetkově ani mocensky z tohoto světa.
Proklamat ostatní k pravdě
V důsledku výchovy přísným a vlastní hříchy si rozmazávajícím otcem Kierkegaard prožil dětství, jak napovídá i titul jedné jeho knihy, v bázni a chvění. Své méně těžkomyslné spoluobčany považuje za povrchní estéty, požitkáře. Jejich přesvědčení, že jsou křesťané, neboť žijí v křesťanském státě a společnosti, nesdílí, ale nevěří, že by jim tuto iluzi vyvrátil – anebo jakékoli duchovno dokázal sdělit – zcela přímo. Snaží se naoko přiblížit jejich ideálům – pod pseudonymy jim ztvární různé skvělé varianty estetického způsobu života i se zrádnými aspekty, to vše v tak nuancovaném a dokonalém podání, jaké by oni sami v životě nebyli schopni dát dohromady. A pak nečekaně poukáže na nějaký fatální nedostatek – i na možnost jiného založení života. Svůdcův deník od údajného Johannese Svůdce, část rozsáhlého literárního souboru Buď-anebo, šel na dračku. Sám Kierkegaard se k překvapení napáleného publika od onoho i dalších ideálů distancuje a jde dál, píše pod dalšími pseudonymy a vytváří fiktivní postavy i pseudonymní autory, ztělesňující další životní názory, poukazuje na jejich klady i defekty, jimž se dá uniknout jen skokem úplně jinam.
Søren Kierkegaard na obraze Luplaua Janssena: během svého krátkého života (když zemřel, bylo mu pouhých 42 a půl roku) stihl napsat neuvěřitelně rozsáhlé a z více hledisek promyšlené dílo, čítající v nejnovějším vydání 28 věru poctivých svazků
Dalšími formami nepřímého sdělení, ale i jistými (spíše dočasnými) formami existence jsou ironie a humor. Nedostižným mistrem ironie byl Sókratés, jehož celkové osobnosti ovšem mimoto Kierkegaard přiznává kvality etické až k náboženským A. Ironik ve srozumění se svými posluchači říká opak toho, co si myslí, a to tak, že řekne něco vážně, ale vážně to nemíní, nebo řekne něco jakoby žertem, ale myslí to vážně. Humorista sdělí nebo kvituje jiným trýzeň a utrpení, které podle něj k pozemskému přebývání nevyhnutelně patří, a zároveň tento dalekosáhlý problém a jeho důsledky bagatelizuje pomocí žertu. Posluchač se se sděleným musí vypořádat sám.
Kierkegaard v kavárně, skica od Christiana Olavia, 1843
Jinými životními stádii, stálejšími formami existence jsou po estetičnu a ironii stádium etické a po humoru náboženské A a B. K přijetí křesťanství (náboženské stadium B) je zapotřebí uznat vlastní hřích a věřit v Krista, Bohočlověka, který je nepřímým sdělením od A až do Z. Nepřímé sdělení vznikne nejen samotným promyšleně nejednoznačným vyjádřováním: může být dáno i nestandardním vztahem mezi sdělením a sdělujícím: Když někdo řekne přímo: já jsem Bůh, Otec a já jsme jedno, je to přímé sdělení. Ale když teď ten, kdo to říká, sdělující, je tím jednotlivým člověkem, jednotlivým člověkem, zcela jako jiní, pak toto sdělení není zrovna úplně přímé … Sdělení obsahuje protimluv díky sdělujícímu, stává se nepřímým sdělením, staví Tě před volbu: zda mu budeš věřit nebo ne. Hlavně v této citované knize Cvičení v křesťanství Kierkegaard z Krista vybírá pasáže, které kryptičnost Kristovy osoby akcentují. Právě ty, v nichž, řečeno s anglickým filosofem přirozeného jazyka Johnem Langshawem Austinem, se Kristus má podílet na jednání v rámci nějaké konvence, ale svým ostrovtipem naruší alespoň jednu podmínku jejího řádného a obvyklého fungování.
Závrať nad propastí
V úvodních pasážích Kierkegaardova nejrozsáhlejšího čistě teoretického díla Uzavírající nevědecký dodatek dojde k rozlišení mezi dvěma typy myslitelů. Zatímco pro objektivního myslitele či pozorovatele a systematika, jemuž odpovídá přímé sdělení, je ústřední otázka na věci vnějšího světa a na výsledky, subjektivní myslitel, pro nějž je charakteristické sdělení nepřímé, se v prvé řadě táže na to, jak to s ním po duchovní stránce je, co se z něj stává, jak se může zdokonalovat.
Kierkegaardovi nejde o zdokonalování psychofyziologickým tréninkem, o nějakou meditaci. Přehlížel i antického filosofa Plotína, jehož díla s takovými sklony byla v jeho době již opět známá a nejedním jeho evropským kolegou využívaná. Šlo mu o to jak může jednotlivec budovat svůj život, jak jednat. Jde hodně do hloubky i šířky, jako by chtěl nesmírně rozvětvený Hegelův systém sebevývoje neosobního absolutna, do nějž se často naváží, adaptovat na duchovní život jednotlivce. Ve spise s příznačně morbidním názvem „Nemoc k smrti“ analyzuje lidské zoufalství a podává jeho různé typy. V další, neméně ponuré knížce „Pojem úzkosti“ začíná od Adama, který ještě neznal dobro a zlo, a analyzuje jeho úzkost, tedy závrať ze svobody. Úzkost jasný objekt nemá. Ilustruje ji člověk, který stojí na okraji propasti a pokouší se přidržet něčeho konečného. Existuje úzkost ze zla, ale i úzkost z dobra – démonično, kdy se člověk záměrně uzavírá před dobrem, lidmi, podněty zvnějšku a může napáchat mnoho zla. Lékem je vposledku víra a smíření, k čemuž ovšem Kierkegaard dospěje tak pronikavým výkladem stínů, psýchy i možností lidského nitra, jakého se Evropanům do oné doby nedostalo.
Kierkegaardova tvrzení, že zoufalství a úzkost doléhá více či méně na všechny lidi kromě opravdových křesťanů, se dá z různých stran zpochybnit. Vedle severské zádumčivosti osvědčuje Kierkegaard i smysl pro humor, ale ani jej nenapadne myšlenkově tématizovat a rozvinout třebas radost na svatbě v Káni Galilejské. Jeho četba nicméně působí na různé lidi různě a nepředvídatelně a nejednomu skleslému dodala naději, přinesla útěchu, radost, povznesení, ba i dobrou motivací k práci v tomto světě. Krom čistých intelektuálů Kierkegaard podal alespoň na papíře – a trochu na zapřenou – i krásný lidský typ vzorného manžela, otce, občana: Soudce Vilhelma. Příkladné ztělesnění toho, co německý sociolog a politolog Max Weber nazval „etika politické zodpovědnosti“ – anebo etiky protestantské, ale výrazně neprušácké.
Své povznášející řeči a kázání – obracející se na jednotlivce – ale vydával Kierkegaard pod vlastním jménem: tam přímo hlásal, co je žádoucí. Láska k bližnímu u Kierkegaarda se nedá odvodit od běžné zamilovanosti, je duchovní (a symetričtější než u Emmanuela Lévinase), ale dva duchové se nemohou stát jedním „já“ sobeckým způsobem: Bližní je první „Ty“.
Protestantský jurodivý
V roce 1854 novopečený lutheránský biskup Martensen označil svého předchůdce Mynstera za „člena svatého řetězu svědků pravdy, rozprostírajícího se napříč časem od apoštolů až do našich dnů“. Kierkegaard, který se od dětství zabýval otázkou a analýzou toho, co to znamená pouhý křesťan a trápil se, že sám oněm přísným náro- kům asi nedostojí, pak tyto fráze veřejně napadl v tisku: jde mu o poctivost přiznat si, že nejsme ani opravdoví křesťané ve smyslu Nového zákona. Začal vydávat svůjvlastní časopis Okamžik a do své smrti 11. listopadu 1855 na postupnou paralýzu těla (snad následkem pádu ze stromu v dětství) stihl vydat devět čísel a připravit desáté.
Chrám Naší paní – Vor Frue Kirke – národní katedrála Dánska, znovu postavená v klasicistním slohu v letech 1817 – 1829, místo Kierkegaardova pohřbu
Spojení se státem „pravé křesťanství“ kompromituje a ničí – stát prý platí tisíc kněží, aby lidem znemožnili nahlédnout, co křesťanství znamená. To samé, co kněz dělá i divadelní herec, který je však alespoň poctivý člověk a nezakrývá, kým je. Tomu, v jehož svědomí po četbě časopisu začal hlodat nepříjemný červ pochybností, Kierkegaard doporučuje, aby se stal bezzásadovým žvanilem: nebude-li rozlišovat podstatné věci, všechny potíže zmizí a církev bude fungovat jako dřív. Avšak ten, který chce mít o jednu velkou vinu méně aniž by se musel moc namáhat, prý může přestat chodit do kostela, neboť při veřejné bohoslužbě si lidé z Boha dělají blázny.
Kierkegaardovy invektivy proti oficiální církvi jsou i s nestandardními východisky svým způsobem velice zábavné. Autor se nesnaží se vlichotit do číkoli přízně. Dovolává se nejušlechtilejších stránek lidství, které často předtím zprostředkovával. Nekalkuluje s primitivními psychologickými mechanismy. Mnozí měli po četbě těchto již časových textů pocit, že se jim teprve nyní otevřely oči. Jiní nahlédli potřebu prohloubit svůj duchovní život. Dle kritika F.X. Šaldy Kierkegaard dobře vycítil „zásadní anarchistický rys prvotního křesťanství … krásný pud čistotnosti žije v knize Kierkegaardově a činí ji drahou i těm, kdo nestojí na jeho stanovisku.“ Samotná Sørenova nepatrná osoba s úzkým zaměřením svého díla i svéráznou a někdy až pochybnou ekvilibristikou stoprocentně zneplatňuje pouhá slovní řešení životních dilemat. I náboženskou či politickou propagandu, jíž jde o majetek nebo moc a jejíž tvůrci rozhodně nekráčejí po provaze.
Autor je nordista
Známka s Kierkegaardem dle skici od Nielse Christiana Kierkegaarda, cca 1840
Místo Kierkegaardova posledního odpočinku
Socha Kierkegaarda v zahradě Královské knihovny v Kodani
Citovaná literatura
Nové vydání Spisů Sørena Kierkegaarda:
SKS · Søren Kierkegaards Skrifter, http://sks.dk/forside/indhold.asp
Redaktion Niels Jørgen Cappelørn, Joakim Garff, Johnny Kondrup, Karsten Kynde, Tonny Aagaard Olesen og Steen Tullberg, Grafik Karen-Margrethe Österlin
G.E.C. Gads Forlag, København, 1997-2013, ISBN 978-87-993510-4-6
Strana: Případný pseudonym
Svazek: Zkratka: Název díla: celého díla:* Datum:
1 5 LP Af en endnu Levendes Papirer 7 sep 1838
59 BI Om Begrebet Ironi 29 sep 1841
2 5 EE1 Enten – Eller. Første Deel Victor Eremita 20 feb 1843
3 5 EE2 Enten – Eller. Anden Deel Victor Eremita 20 feb 1843
4 5 G Gjentagelsen Constantin Constantius 16 okt 1843
97 FB Frygt og Bæven Johannes de silentio 16 okt 1843
211 PS Philosophiske Smuler Johannes Climacus 13 juni 1844
307 BA Begrebet Angest Vigilius Haufniensis 17 juni 1844
463 F Forord Nicolaus Notabene 17 juni 1844
5 5 2T43 To opbyggelige Taler 16 maj 1843
57 3T43 Tre opbyggelige Taler 16 okt 1843
107 4T43 Fire opbyggelige Taler 6 dec 1843
177 2T44 To opbyggelige Taler 5 mar 1844
225 3T44 Tre opbyggelige Taler 8 juni 1844
283 4T44 Fire opbyggelige Taler 31 aug 1844
383 TTL Tre Taler ved tænkte Leiligheder 29 apr 1845
6 5 SLV Stadier paa Livets Vei Hilarius Bogbinder 30 apr 1845
7 5 AE Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift
Johannes Climacus 27 feb 1846
8 5 LA En literair Anmeldelse 30 mar 1846
107 OTA Opbyggelige Taler i forskjellig Aand 13 mar 1847
9 5 KG Kjerlighedens Gjerninger 29 sep 1847
10 5 CT Christelige Taler 25 apr 1848
11 5 LF Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen 14 maj 1849
49 TSA Tvende ethisk-religieuse Smaa-Afhandlinger
H. H. 19 maj 1849
113 SD Sygdommen til Døden Anti-Climacus 30 juli 1849
243 YTS »Ypperstepræsten« – »Tolderen« – »Synderinden« 14nov 1849
12 5 IC Indøvelse i Christendom Anti-Climacus 25 sep 1850
255 EOT En opbyggelig Tale 20 dec 1850
275 TAF To Taler ved Altergangen om Fredagen 6 aug 1851
13 5 FV Om min Forfatter-Virksomhed 6 aug 1851
29 TS Til selvprøvelse Samtiden anbefalet 12 sep 1851
111 DSS Dette skal siges; saa være det da sagt 23 maj 1855
125 Oi1 Øieblikket Nr. 1 24 maj 1855
143 Oi2 Øieblikket Nr. 2 4 juni 1855
169 HCD Hvad Christus dømmer om officiel Christendom 16 juni 1855
183 Oi3 Øieblikket Nr. 3 27 juni 1855
201 Oi4 Øieblikket Nr. 4 7 juli 1855
223 Oi5 Øieblikket Nr. 5 27 juli 1855
253 Oi6 Øieblikket Nr. 6 23 aug 1855
277 Oi7 Øieblikket Nr. 7 30 aug 1855
319 GU Guds Uforanderlighed 1 sep 1855
341 Oi8 Øieblikket Nr. 8 11 sep 1855
369 Oi9 Øieblikket Nr. 9 24 sep 1855
389 Oi10 Øieblikket Nr. 10 nov 1855
14 7 FQA Ogsaa et Forsvar for Qvindens høie Anlæg
A. 17 dec 1834
11 KM Kjøbenhavnspostens Morgenbetragtninger i Nr. 43
B. 18 feb 1836
17 FP Om Fædrelandets Polemik I-II B. 12 mar 1836
27 OL Til Hr. Orla Lehmann 10 apr 1836
39 AaS Aabenbart Skriftemaal 12 juni 1842
47 FEE Hvo er Forfatteren af Enten-eller A. F ….. 27 feb 1843
53 PH Taksigelse til Hr. Professor Heiberg
Victor Eremita 5 mar 1843
59 ELF En lille Forklaring 16 maj 1843
63 EEL En Erklæring og Lidt til 9 maj 1845
67 DJ En flygtig Bemærkning betræffende en Enkelthed
i Don Juan I-II A. 19 maj 1845
77 AeV En omreisende Æsthetikers Virksomhed, og
hvorledes han dog kom til at betale Gjæstebudet
Frater Taciturnus 27 dec 1845
85 PF Det dialektiske Resultat af en literair
Politi-Forretning Frater Taciturnus 10 jan 1846
91 KKS Krisen og en Krise i en Skuespillerindes Liv I-IV
Inter et Inter 24 juni 1848
109 YDR Foranlediget ved en Yttring af Dr. Rudelbach
mig betræffende 31 jan 1851
121 BMS Var Biskop Mynster et »Sandhedsvidne«, et af
»de rette Sandhedsvidner« – er dette Sandhed? 18 dec 1854
127 DBD Derved bliver det! 30 dec 1854
135 PPM En Opfordring til mig fra Pastor Paludan-Müller 12 jan 1855
139 SBM Stridspunktet med Biskop Martensen; som,
christeligt, afgjørende for det i Forveien, christeligt
seet, mislige kirkelige Bestaaende 29 jan 1855
145 TNS To nye Sandhedsvidner 29 jan 1855
149 BMD Ved Biskop Mynsters Død 20 mar 1855
153 CGN Er dette christelig Gudsdyrkelse eller er det at
holde Gud for Nar? 21 mar 1855
157 HG Hvad der skal gjøres. – det skee nu ved mig
eller ved en Anden 22 mar 1855
161 DRT Den religieuse Tilstand 26 mar 1855
167 ET En Thesis – kun een eneste 28 mar 1855
171 Sa »Salt«; thi »Christenhed« er: Christendoms
Forraadnelse; »en christen Verden« er:
Affaldet fra Christendommen 30 mar 1855
177 HJV Hvad jeg vil? 31 mar 1855
183 AF I Anledning af et anonymt Forslag til mig i dette
Blads Nr. 79 7 apr 1855
187 RK Var det rigtigst nu at »standse med Klemtningen«? 11 apr 1855
191 CK Christendom med kongelig Bestalling og
Christendom uden kongelig Bestalling 11 apr 1855
195 HGS Hvilken grusom Straf! 27 apr 1855
199 ER Et Resultat 10 maj 1855
203 EM En Monolog 10 maj 1855
207 ATV Angaaende en taabelig Vigtighed lige over for
mig og den Opfattelse af Christendom, som jeg
gjør kjendelig 15 maj 1855
211 OIC Til det nye Oplag af »Indøvelse i Christendom.« 16 maj 1855
215 BMT At Biskop Martensens Taushed er 1) christeligt
uforsvarlig; 2) latterlig; 3) dum-klog; 4) i mere
end een Henseende foragtelig 26 maj 1855
15 5 OiA Et Øieblik, Hr. Andersen! 27 okt 1840 – 31 okt 1840
13 JC Johannes Climacus eller De omnibus dubitandum est 1842-1843
61 PMH Polemik mod Heiberg Constantin Constantius
dec 1843 – mar 1844
89 BOA Bogen om Adler juni 1846 – jan 1847
16 5 SFV Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed juli 1848 – okt 1848
107 BN Den bevæbnede Neutralitet aug 1848 – 1849
125 PCS Hr. Phister som Captain Scipio Procul dec 1848
145 DS Dømmer selv! 1851 – 1852
17 5 AA Journalen AA 17 juni 1835 - 16 maj 1837
57 BB Journalen BB 24 mar 1836 - mar 1837
143 CC Journalen CC (forfra) 11 jan 1833 - 4 jan 1836
198 CC:12 Journalen CC (bagfra) dec 1836 - feb 1837
211 DD Journalen DD (forfra) 29 maj 1837 - 28 feb 1839
280 DD:208 Journalen DD (bagfra) 27 jan 1837 - 29 maj 1837
18 5 EE Journalen EE (forfra) 1 feb 1839 - 1 sep 1841
70 EE:195 Journalen EE (bagfra) 1 feb 1839 - 30 feb 1839
103 FF Journalen FF sep 1836 - sep 1838
165 GG Journalen GG 6 aug 1838 - 3 apr 1839
177 HH Journalen HH 14 juni 1840 - mar 1841
203 JJ Journalen JJ (forfra) maj 1842 - dec 1846
309 JJ:505 Journalen JJ (bagfra) maj 1842 - dec 1842
317 KK Journalen KK (forfra) 23 juli 1838 - mar 1840
373 KK:9 Journalen KK (bagfra) juli 1838 - juli 1838
19 5 Not1 Notesbog 1 1833 - 1840
87 Not2 Notesbog 2 16 mar 1835 - dec 1835
97 Not3 Notesbog 3 okt 1835 - mar 1836
123 Not4 Notesbog 4 nov 1837 - dec 1837
173 Not5 Notesbog 5 juli 1840 - nov 1840
189 Not6 Notesbog 6 19 juli 1840 - 6 aug 1840
203 Not7 Notesbog 7 aug 1840 - 25 okt 1841
221 Not8 Notesbog 8 (forfra) 25 okt 1841 - 12 dec 1841
243 Not8:49 Notesbog 8 (bagfra) dec 1841 - dec 1841
247 Not9 Notesbog 9 (forfra) okt 1841 - mar 1842
278 Not9:2 Notesbog 9 (bagfra) nov 1841 - mar 1842
283 Not10 Notesbog 10 dec 1841 - mar 1842
303 Not11 Notesbog 11 nov 1841 - 4 feb 1842
369 Not12 Notesbog 12 20 nov 1842 - dec 1842
381 Not13 Notesbog 13 (forfra) 2 dec 1842 - mar 1846
405 Not13:40 Notesbog 13 (bagfra) mar 1843 - feb 1847
423 Not14 Notesbog 14 jan 1843 - apr 1843
429 Not15 Notesbog 15 24 aug 1849 - 19 nov 1849
20 5 NB Journalen NB 9 mar 1846
131 NB2 Journalen NB2 14 maj 1847
243 NB3 Journalen NB3 nov 1847
283 NB4 Journalen NB4 28 dec 1847
367 NB5 Journalen NB5 15 maj 1848
21 5 NB6 Journalen NB6 16 juli 1848
71 NB7 Journalen NB7 21 aug 1848
141 NB8 Journalen NB8 26 nov 1848
197 NB9 Journalen NB9 2 jan 1849
253 NB10 Journalen NB10 9 feb 1849
22 5 NB11 Journalen NB11 2 maj 1849
143 NB12 Journalen NB12 19 juli 1849
269 NB13 Journalen NB13 28 sep 1849
339 NB14 Journalen NB14 9 nov 1849
23 5 NB15 Journalen NB15 16 jan 1850
95 NB16 Journalen NB16 14 feb 1850
163 NB17 Journalen NB17 6 mar 1850
251 NB18 Journalen NB18 15 maj 1850
327 NB19 Journalen NB19 9 juni 1850
387 NB20 Journalen NB20 11 juli 1850
24 5 NB21 Journalen NB21 11 sep 1850
101 NB22 Journalen NB22 13 nov 1850
201 NB23 Journalen NB23 23 jan 1851
317 NB24 Journalen NB24 20 apr 1851
435 NB25 Journalen NB25 29 nov 1851
25 5 NB26 Journalen NB26 4 juni 1852
115 NB27 Journalen NB27 30 aug 1852
211 NB28 Journalen NB28 14 feb 1853
293 NB29 Journalen NB29 5 maj 1854
381 NB30 Journalen NB30 28 juni 1854
26 5 NB31 Journalen NB31 16 aug 1854
117 NB32 Journalen NB32 11 okt 1854
243 NB33 Journalen NB33 9 nov 1854
311 NB34 Journalen NB34 24 nov 1854
359 NB35 Journalen NB35 3 dec 1854
407 NB36 Journalen NB36 13 dec 1854
27 7 Papir 1 Kirkehistoriske excerpter 1830 - 1831
25 Papir 2-29 Kirkehistorie, bibelsk eksegese,
excerpter fra Schleiermachers
dogmatik og fra Baaders spekulative
dogmatik m.m. 1830 - 1840
83 Papir 30-47 »Philosophica. Ældre« 1834 - 1837
91 Papir 48-94 »Theologica. Ældre« 1834 - 1838
115 Papir 95-246 »Æsthetica. Ældre« 1834 - 1838
169 Papir 247-251 Bibelsk eksegese , Faustlæsninger,
dogmatik, m.m. okt 1834 – 1838
Papir 252-253 Litteratur om Faust m.m. 1835
Papir 254 »Vor Journal-Litteratur« 28 nov 1835
Papir 255-258 Små notitser af blandet indhold
vedlagt journalen AA 1837
211 Papir 259 »Telegrapheringer fra en mousvoyant
til en clairvoyant« 1838
217 Papir 260 Læren om skriftemål og nadver 1839 - 1840
223 Papir 261-263 Aforistiske udkast 1839
231 Papir 264-269 Blade af en ældre journal 4 juli 1840
239 Papir 265-269 »Min Paraplui, mit Venskab« m.m. 15 nov 1840 – 1842
243 Papir 270 »Prædiken holden i Pastoral-Seminariet« 1 dec 1841
259 Papir 271-276 »De første Rudimenter til Enten – Eller.
den grønne Bog. nogle Enkeltheder
som ikke bleve brugte« 1841
267 Papir 277-282 Om overgang, kategori, interesse
m.m. juni 1842 – apr 1843
273 Papir 283 Om kvalitet, spring, overgang m.m. dec 1843 – 1844
279 Papir 284-304 Diverse 1830‑43 1837 - 1845
289 Papir 305 Jordrystelsen 1843 - 1846
295 Papir 306 Dimisprædiken 1844
313 Papir 307-308 Om »In vino veritas« 27 aug 1844
317 Papir 309-314 »Smaating fra Aarene nogle og 40« 1844 - 1845
321 Papir 315-317 Projekterede skrifter 1845
327 Papir 318 Beslutning om at blive forfatter 1845
331 Papir 319-326 Om gudelig veltalenhed og om
Aristoteles´ retorik m.m. 1845
341 Papir 327-338 »Smaastykker« ældre end 48 1848 – 1847
347 Papir 339-340 »Berlin, 5t Mai ‑ 13d 46« maj 1846
365 Papir 341-344 »Lovtale over Efteraaret« 1846
371 Papir 345-349 Om Corsaren, bysnak, Grundtvig,
Dansk Kirketidende m.m. 1846
381 Papir 350-363 Udkast til lejlighedstaler om døden 1846
387 Papir 364-371 »Den ethiske og den ethisk-religieuse
Meddelelses Dialektik« 1847
435 Papir 372-377 Om Rosenkilde, Mynster, Goldschmidt m.m. 1847
445 Papir 378-380 En apologi 1848
451 Papir 381-384 Indbydelse til forelæsninger og til subskription 1848
457 Papir 385-399 Blandede optegnelser, ideer og
udkast 1848-1850 1850 – maj 1851
479 Papir 400-420 »Løse Papirer fra 48« 1848
499 Papir 421-423 »´Lad Hjertet i Sorgen ei Synde.´ 7 Taler« apr 1848
503 Papir 424-430 »´Lidelses-Historien´! Christelige Taler« 1850
511 Papir 431-432 »I Adresseavisen« sep 1851
517 Papir 433 »Indkomstsskatten – det Interimistiske« 1851
523 Papir 434 »´Hyrden´ – ´Leiesvenden.´« 1851
529 Papir 435-439 Udkast til to prædikener 1852
535 Papir 440-446 Diverse 1843‑52 1844 – 1850
549 Papir 447-468 Efter sidste flytning 1852 – 1853
599 Papir 469-550 Frem mod kirkestriden 1854
653 Papir 551-591 Under udgivelsen af Øieblikket 18 apr 1855
28 525 Papir 592-596 Supplement 26 feb 1834 – 1851
5 Brev 1-318 (Se register for breve og dedikationer)
491 Ded 1-119
* jednotlivé části některých Kierkegaardových děl mají další pseudonymy
V textu článku citované Kierkegaardovy spisy:
Český překlad titulu: Titul dánského originálu: Zařazení:
Pojem ironie Begrebet Ironi SKS 1 str. 59-357
Buď – anebo, 1. díl Enten – Eller. Første Deel SKS 2 str. 5-432
Buď – anebo, 2. díl Enten – Eller. Anden Deel SKS 3 str. 5-332
Opakování Gjentagelsen SKS 4 str. 5-96
Bázeň a chvění Frygt og Bæven SKS 4 str.97-210
Filosofické drobty Philosophiske Smuler SKS 4 str. 211-306
Pojem úzkosti Begrebet Angest SKS 4 str. 307-461
Stadia na cestě životem Stadier paa Livets Vei SKS 6 str. 5-454
Uzavírající nevědecký dodatek Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift
SKS 7 str. 7-573
Skutky lásky Kjerlighedens Gjerninger SKS 9 str. 5-378
Nemoc k smrti Sygdommen til Døden SKS 11 str. 113-242
Cvičení v křesťanství Indøvelse i Christendom SKS 12 str. 7-253
O mém spisovatelském podniku Om min Forfatter-Virksomhed SKS 13 str. 5-27
Toto se má říci; Dette skal siges;
budiž to tedy řečeno saa være det da sagt SKS 13 str. 111-124
Okamžik 1 Øieblikket Nr. 1 SKS 13 str. 125-142
Okamžik 3 Øieblikket Nr. 3 SKS 13 str. 183-199
Okamžik 9 Øieblikket Nr. 9 SKS 13 str. 369-387
Okamžik 10 Øieblikket Nr. 10 SKS 13 str. 389-418
Žurnál NB3 Journalen NB3 SKS 20 str. 243-282
Žurnál NB7 Journalen NB7 SKS 21 str. 71-139
Žurnál NB20 Journalen NB20 SKS 23 str. 387-489
Sekundární literatura
Peter Thielst – Livet forstås baglæns, men må leves forlæns, 2. udgave, Gyldendal, København, (1994) 1996, ISBN 87-00-27988-9
a mnoho dalších biografií Sørena Kierkegaarda
Bruce Kirmmse – „Out with it!“: The modern breakthrough, Kierkegaard and Denmark, str. 15-47, v:
The Cambridge Companion to Kierkegaard, Edited by Alastair Hannay and Gordon Marino, Cambridge University Press (1998) 1999, ISBN 0-521-47719-0 paperback
Zdeněk Zacpal – Kierkegaard’s Indirect Conveyance, Universita Karlova. Filosofická fakulta, Vydavatel: Charles University, Prague, 1998
Charles L. Creegan – Wittgenstein and Kierkegaard: Religion, Individuality and Philosophical Method, Routledge, London, 1989, ISBN 0-415-00066-1
Ludwig Wittgenstein – Culture and Value
Ludwig Wittgenstein – Rozličné poznámky, Výbor z pozůstalosti vydal Georg Henrik von Wright, Mladá Fronta – Váhy, Praha, 1993, ISBN 80-204-0360-4
Richard H. Popkin – Spinoza and Bible Scholarship, str. 383-407, v:
The Cambridge Companion to Spinoza, Edited by Don Garrett, Cambridge University Press (1996) 1997, ISBN 0-521-39865-7 paperback
John Langshaw Austin – How to Do Things with Words, Oxford University Press 1962
Emmanuel Lévinas – Totalité et Infini, Kluwer Academic, Paris 1992, ISBN: 2-253-05351-1
Max Weber – Politika jako povolání (Politik als Beruf), v:
Weber – Metodologie, sociologie a politika, Oikoymenh, Praha, 1998, ISBN 80-860005-48-8, str. 246-296
Ludwig Wittgenstein – Culture and Value, Blackwell, Oxford, (1977) 1992, ISBN 0-631-13059-4 (pbk)
F. X. Šalda – Buďto – anebo, Národní listy, září 1911
Citováno z: F. X. Šalda – Časové i nadčasové, Melantrich, Praha, 1936, str. 48-52
Routledge Encyclopedia of Philosophy, General Editor Edward Craig, Routledge, London and New York 1998; všech 10 svazků ISBN 0415-07310-3
Volume I – ISBN 0415-18706-0
Volume III – ISBN 0415-18708-7
Sekundární literatura
Peter Thielst – Livet forstås baglæns, men må leves forlæns, 2. udgave, Gyldendal, København, (1994) 1996, ISBN 87-00-27988-9 a mnoho dalších biografií Sørena Kierkegaarda Bruce Kirmmse – „Out with it!“: The modern breakthrough, Kierkegaard and Denmark, str. 15-47, v: The Cambridge Companion to Kierkegaard, Edited by Alastair Hannay and Gordon Marino, Cambridge University Press (1998) 1999, ISBN 0-521-47719-0 paperback Zdeněk Zacpal – Kierkegaard’s Indirect Conveyance, Universita Karlova. Filosofická fakulta, Vydavatel: Charles University, Prague, 1998 Charles L. Creegan – Wittgenstein and Kierkegaard: Religion, Individuality and Philosophical Method, Routledge, London, 1989, ISBN 0-415-00066-1 Ludwig Wittgenstein – Culture and Value Ludwig Wittgenstein – Rozličné poznámky, Výbor z pozůstalosti vydal Georg Henrik von Wright, Mladá Fronta – Váhy, Praha, 1993, ISBN 80-204-0360-4 Richard H. Popkin – Spinoza and Bible Scholarship, str. 383-407, v: The Cambridge Companion to Spinoza, Edited by Don Garrett, Cambridge University Press (1996) 1997, ISBN 0-521-39865-7 paperback John Langshaw Austin – How to Do Things with Words, Oxford University Press 1962 Emmanuel Lévinas – Totalité et Infini, Kluwer Academic, Paris 1992, ISBN: 2-253-05351-1 http://books.google.cz/books/about/Kierkegaard_s_Indirect_Conveyance.html?id=Cit3NwAACAAJ&redir_esc=y Max Weber – Politika jako povolání (Politik als Beruf), v: Weber – Metodologie, sociologie a politika, Oikoymenh, Praha, 1998, ISBN 80-860005-48-8, str. 246-296 Ludwig Wittgenstein – Culture and Value, Blackwell, Oxford, (1977) 1992, ISBN 0-631-13059-4 (pbk) F. X. Šalda – Buďto – anebo, Národní listy, září 1911 Citováno z: F. X. Šalda – Časové i nadčasové, Melantrich, Praha, 1936, str. 48-52 Routledge Encyclopedia of Philosophy, General Editor Edward Craig, Routledge, London and New York 1998; všech 10 svazků ISBN 0415-07310-3 Volume I – ISBN 0415-18706-0 Volume III – ISBN 0415-18708-7
Citace, poznámky
První soustavnější myslitel lidské existence se narodil v Dánsku úryvek hesla EXISTENTIALISM ze současného snad nejautoritativnějšího desetisvazkového filosofického slovníku Routledge Encyclopedia of Philosophy, Volume III, str. 493: The term ´existentialism´ … But it is more often used as a general name for a number of thinkers in the nineteenth and twentieth centuries who made the concrete individual central to their thought. Existentialism in this broader sense arose as a backlash against philosophical and scientific systems that treat all particulars, including humans, as members of a genus or instances of universal laws. It claims that our own existence as unique individuals in concrete situations cannot be grasped adequately in such theories, and that systems of this sort conceal from us the highly personal task of trying to achieve self-fulfilment in our lives. Existentialists therefore start out with a detailed description of the self as an „existing individual“, understood as an agent involved in a specific social and historical world. One of their chief aims is to understand how the individual can achieve the richest and most fulfilling life in the modern world. (Charles B. Guignon) v této souvislosti lze do kontrastu uvést úryvek hesla ANALYTICAL PHILOSOPHY – Routledge Encyclopedia of Philosophy, Volume I, str. 223-224: Philosophical analysis is a method of inquiry in which one seeks to assess complex systems of thought by ´analysing´ them into simpler elements whose relationships are thereby brought into focus. This method has a long history, but became especially prominent at the start of the twentieth century and, by becoming integrated into Russell´s development of logical theory, acquired a greater degree of sophiscation than before. The logical positivists developed the method further during the 1930s and, in the context of their anti-metaphysical programme, held that analysis was the only legitimate philosophical inquiry. Thus for them philosophy could only be ´analytical philosophy´. After 1945 those philosophers who wanted to expand philosophical inquiries beyond the limits proscribed by the positivists extended the understanding of analysis to include accounts of the general structures of language and thought without the earlier commitment to the identification of ´simple´ elements of thought. Hence there developed a more relaxed conception of ´linguistic analysis´ and the understanding of ´analytical philosophy´ was modified in such a way that a critical concern with language and meaning was taken to be central to it, leading, indeed, to a retrospective reevaluation of Frege as a founder of analytical philosophy. … (Thomas Baldwin)
Jako by kráčel vzduchem
Proslulý filosof Ludwig Wittgenstein si v roce 1948, tři roky před smrtí, učinil poznámku: „Poctivý náboženský myslitel je jako provazochodec. Jako by šel vzduchem. To, po čem kráčí, je užší, než si lze představit. A přesto je to schůdné.“ Těžko mohl mít tenkrát na mysli někoho jiného než svého oblíbeného dánského kolegu i spisovatele Sørena Kierkegaarda, narozeného v Kodani právě před 200 lety, 5. května 1813. Již mnohem dříve jej považoval za světce, za zdaleka nejhlubšího myslitele 19. století, prý příliš hlubokého dokonce i pro něj samotného. Ludwig Wittgenstein – Culture and Value (zápisek z roku 1948), str. 73-73e: Der ehrliche religiöse Denker ist wie ein Seiltänzer. Er geht, dem Anschein nach, nur auf der Luft. Sein Boden ist der schmalste, der sich denken lässt. Und doch lässt sich auf ihm wirklich gehen. An honest religious thinker is like a tightrope walker. He almost looks as though he were walking on nothing but air. His support is the slenderest imaginable. And yet it really is possible to walk on it. Charles L. Creegan – Wittgenstein and Kierkegaard, str. 17-20: Wittgenstein never became a monk, of course, though he thought of doing so more than once, and did spend some time at monasteries. He might have been influenced by Kierkegaard’s conviction that monastic retreat is a shirking of the ‚task,‘ an abstraction from the conditions of existence. But this report by Russell confirms that Wittgenstein was dramatically changed during the war, through his readings and perhaps through other events. A rather later memoir comes from H. D. P. Lee, and dates from the period 1929-31 when Wittgenstein had returned to Cambridge. ‚He told me that he learned Danish in order to be able to read Kierkegaard in the original, and clearly had a great admiration for him, though I never remember him speaking about him in detail.‘ Certainly learning a new language suggests considerable interest! An approving reference to the Philosophical Fragments finds its way into a conversation between Wittgenstein and Friedrich Waismann from December 1929: ‚We thrust against the limits of language. Kierkegaard, too, recognized this thrust and even described it in much the same way (as a thrust against paradox).‘ There is a direct reference to Either/Or in the lecture notes (collated and published by students) from a course on religious belief which Wittgenstein gave about 1938. In the context of a discussion of religious pictures of the world, and how they are manifest in life, he gave the following illustration: A great writer said that, when he was a boy, his father set him a task, and he suddenly felt that nothing, not even death, could take away the responsibility [in doing this task]; this was his duty to do, and that even death couldn’t stop it being his duty. He said that this was, in a way, a proof of the immortality of the soul – because if this lives on [the responsibility won't die.] The idea is given by what we call the proof. Well, if this is the idea, [all right]. [18] This is a retelling of a story from the second part of Either/Or. The depth of Wittgenstein’s interest in Kierkegaard is reflected in his understanding of the anecdote as a piece of Kierkegaard’s biography; scholars agree on this, but in the original it is presented as part of Judge William’s letters. Other details of Wittgenstein’s knowledge of Kierkegaard are reported by Maurice O’C. Drury. During a discussion after a meeting of the Moral Sciences Club (so presumably during Wittgenstein’s 1929-36 Cambridge period) Wittgenstein remarked: ‚Kierkegaard was by far the most profound thinker of the last century. Kierkegaard was a saint.‘ He went on to mention the three stages of life. The stages are mentioned in two works he had certainly read, Either/Or and the Postscript. Drury also notes Wittgenstein’s dissatisfaction with the literary style of the Lowrie translations of Kierkegaard. In later life, Drury recalls, Wittgenstein found the indirect method of Kierkegaard’s works too prolix. ‚When I read him I always wanted to say: „Oh, alright I agree, I agree, but please get on with it.“‚ This seems strange in view of Wittgenstein’s own deliberately circuitous style! A clue to his position here is provided by O. K. Bouwsma’s recollections of a conversation with Wittgenstein in 1949. Bouwsma reports that Wittgenstein said he read Kierkegaard only in small pieces: He got hints. He did not want another man’s thought all chewed. A word or two was sometimes enough. But Kierkegaard struck him almost as like a snob, too high, for him, not touching the details of common life. . . . (I’m not sure about his judgement here of Kierkegaard.) One possible explanation is that Wittgenstein was at a different ‚stage‘ from Kierkegaard’s intended audience. The high esteem in which Wittgenstein held Kierkegaard is again shown in a letter from Wittgenstein to Norman Malcolm, dated 5 February 1948. Malcolm had mentioned Works of Love; Wittgenstein replies that he has never read that work. ‚Kierkegaard is far too deep for me, anyhow. He bewilders me without working the good effects which he would in deeper souls.‘ Wittgenstein’s low moral self-esteem, as well as his admiration for Kierkegaard, is showing itself here. In addition to these biographical notes, there are a few passages [19] from posthumous collections that hint at a knowledge of Kierkegaard. In particular, several sections from the collection Culture and Value (which includes some of Wittgenstein’s notes having to do with religion) mention him explicitly. One reference, from the year 1937, again shows familiarity with the Fragments and Postscript. It is in the context of a discussion of the problem of the connection of historical proof and faith, and the possibility that the Gospels in all their want of historical precision and agreement are nevertheless the best possible form of communication of the Christian message. There is also mention of forms of expression appropriate to the various ‚levels of devoutness.‘ This again suggests familiarity with the Stages or Either/Or, at least. The particular combination of topics is also found in Training in Christianity. Another context in which Kierkegaard is mentioned is that of the distinction between ‚primordial‘ and ‚tame‘ talent: In the same sense: the house I built for Gretl is the product of a decidedly sensitive ear and good manners, an expression of great understanding (of a culture, etc.). But primordial life, wild life striving to erupt into the open – that is lacking. And so you could say it isn’t healthy (Kierkegaard). (Hothouse plant.) The exact reference here is unclear. Several of Kierkegaard’s less-read works contain thoughts suggestive of parts of this remark. For example, the distinction between wild life and cultured manners suggests Kierkegaard’s analysis, in his review of Two Ages, of the difference between the (passionate) ‚age of revolution‘ and the (indolent) ‚present age.‘ Kierkegaard also praises Adler for having precisely what Wittgenstein feels his architecture lacks – some redeeming native spark. Most specifically, in the Christian Discourses there is a prayer asking: ‚if . . . we have lost our health, would that we might regain it by learning again from the lilies of the field and the birds of the air.‘ But the thought has an unusual feel; there seems to be an admixture of original ideas, or ideas from another source: perhaps Nietzsche? Finally, there is a reference to Kierkegaard in a group of entries from 1946. These notes have to do with having the courage to change one’s life. Wittgenstein distinguishes here between cold wisdom or doctrine, and the ability to embrace it. He says: ‚Wisdom is passionless. But faith by contrast is what Kierkegaard calls a [20] passion.‘ This point of view is reminiscent of Wittgenstein’s own sayings in the late pages of the Tractatus. There are several interesting things about these direct references to Kierkegaard by Wittgenstein. First, they evidence a clear personal admiration for Kierkegaard as a thinker and a persuasive author. Second, it is important to note that they cover the whole length of Wittgenstein’s career. The first references date from before the completion of the manuscript of the Tractatus; and his admiration seems if anything to deepen over the course of the 1930s. The last references, both from his notes and from others‘ recollections, are from the late 1940s. At the least this is evidence of a continuity in Wittgenstein’s interest in the subject of religion and personal faith. The question of the relation between the Tractatus and the later philosophy must be considered in the light of this continuity. And there is also enough evidence to show that Kierkegaard’s works can be a useful key to the understanding of Wittgenstein, at least in the matter of religion. In addition to the instances of direct connections between Kierkegaard and Wittgenstein, there are two more very incidental mentions of a connection between the two thinkers. These have more to do with Wittgenstein’s demeanor than with any traceable influence. Yet they are not wholly without interest when one remembers that Wittgenstein felt a close connection between his lifestyle and his philosophizing. One of these references is very brief. Allan Janik records that Wittgenstein’s tendency to approach everything ‚from the ethical point of view . . . reminded [an Austrian acquaintance] directly of Kierkegaard.‘ Lastly, there is a more involved and fascinatingly indirect connection. K. E. Tranřy, a Norwegian student who came to know Wittgenstein in 1949, was impressed by Wittgenstein’s knowledge of Ibsen’s dramas, particularly Brand. Tranřy thought Brand’s moral severity and human fallibility quite like Wittgenstein’s. But, as Lowrie confirms, Brand was a thinly veiled caricature of Kierkegaard and some of his unwelcome followers! Of course neither of these two references carries much weight. They do serve to suggest the sense of absolute moral intentness common to both thinkers. [21]
V kupeckém přístavu
Dánská metropole Kodaň či København, v překladu Kupecký přístav s asi 120 000 obyvateli byl tehdy počtem obyvatel srovnatelný s Prahou. Špičky dánského, před rokem 1849 ještě absolutistického království si nevelkou váhu své země zřejmě chtěly vynahradit nadstandardní podporou kultury a štědře přispívaly na cesty mnoha mladých talentů po Evropě. Ve srovnání s četnými dánskými světoběžníky, třebas se starším fyzikem a chemikem Ørstedem anebo se svým vrstevníkem, pohádkářem Andersenem byl Kierkegaard za onoho dánského „zlatého věku“ vlastně dost provinční postavou. I bratr jeho dvou švagrů, Peter Wilhelm Lund, strávil většinu života po přírodovědných expedicích v Brazílii, zatímco Kierkegaard si jen čtyřikrát vyrazil do Berlína, kde poslouchal německého filosofa Schellinga (byl jím spíše zklamán), jednou zavítal do Švédska, jednou do Jutska do rodiště svého otce. Jinak občas podnikal koňmo i kočárem výlety do míst a přírody jen v okolí Kodaně. Na její staroslavné univerzitě studoval dlouho a pomalu teologii, přičemž měl štěstí na dva dobré profesory filosofie. Díky otci, zbohatlému z obchodu se suknem, se nemusel starat o živobytí, dopřával si komfortní život i návštěvy divadla, a financoval vydávání ve své době většinou neprodejných knih, tudíž mu zděděná finanční základna jen taktak vydržela do smrti. Zprvu nezletilá múza Regine Olsenová na milého Sørena nezanevřela, ale brzy se dobře vdala. Kierkegaard měl bohatou knihovnu, přečetl úctyhodné množství literatury různých žánrů. Historická fakta Peter Thielst – Livet forstås baglæns, men må leves forlæns Bruce Kirmmse – „Out with it!“: The modern breakthrough, Kierkegaard and Denmark … přičemž měl štěstí na dva dobré profesory filosofie. … Peter Thielst – Livet forstås baglæns, men må leves forlæns, str. 48-52, byli to: Frederik Christian Sibbern (1785-1872) a Poul Martin Møller (1794-1838) – toho Kierkegaard miloval natolik, že mu napsal věnování na titulu svého díla Begrebet Angest – Pojem úzkosti (vydaného ovšem pod pseudonymem Vigilius Haufniensis) Nedá se však říci, že by se mimo svého milovaného Sókrata z Platónových dialogů a několika německých filosofů z poslední doby v čele s Hegelem do myšlení jiných osobností, známých z dějin filosofie, zrovna vžil. Neznal východní filosofie, náboženství a duchovní tradice, jimiž se pokoušeli zabývat někteří Evropané již ve století předchozím, a vlastně jediné dvě úctyhodné alternativy duchovního života mu představoval Sókratés a Kristus s některými spíše staršími křesťany. To je zřejmé z jeho deníkových zápisků. Sókrata staví do popředí v Pojmu ironie (Begrebet Ironi), oba staví do popředí i kontrastu ve svých Filosofických drobtech (Philosophiske Smuler), dále, v Nemoci k smrti (Sygdommen til Døden) staví do kontrastu ke Kristovi Sókrata ve 2det Afsnit (2. úsek) A, ve 2. kapitole, nazvané Den socratiske Definition af Synd (Sókratovská definice hříchu), str. 201-208 , v 10. čísle jeho časopisu Øieblikket Nr. 10 (Okamžik), str. 405-406 a jinde. Jeho interpretace Krista a křesťanství je v nejednom ohledu tradiční, konvenční a docela i dogmatická. Věřil, že její přijetí je záležitostí vůle a vylučuje platnost i docela případných rozumových námitek. U biblických pasáží jako by nebral v úvahu možnost jejich dvou anebo více stejně legitimních a cenných interpretací. Sygdommen til Døden (Nemoc k smrti), 2det Afsnit (2. úsek) C, str. 236-242 aj. I na Kierkegaarda směřuje následující poznámka ke Spinozovi, kteý působil téměř 200 let před Kierkegaardem. Richard H. Popkin – Spinoza and Bible Scholarship, str. 404: Spinoza was baldly willing to claim that the historical scriptures are some men´s messages to man. And the worthwhile messages are those that follow from unfettered, unprejudiced reasoning. This rational secularism based on a naturalistic metaphysics is reinforced by the historical analysis of religious writings, rather than based upon them. And it is this new metaphysics (and revived Greed naturalism) that is Spinoza´s great contribution, for better or worse, to the making of the modern mind. One may wonder, as I do, why it was so acceptable to a world of thinkers raised on taking supernaturalism seriously. But that is another long, long story.
Proklamat ostatní k pravdě
V důsledku výchovy přísným a vlastní hříchy si rozmazávajícím otcem Kierkegaard prožil dětství, jak napovídá i titul jedné jeho knihy, v bázni a chvění. Frygt og Bæven (Bázeň a chvění) Peter Thielst – Livet forstås baglæns, men må leves forlæns, str. 23-39 aj. Své méně těžkomyslné spoluobčany považuje za povrchní estéty, požitkáře. Jejich přesvědčení, že jsou křesťané, neboť žijí v křesťanském státě a společnosti, nesdílí, ale nevěří, že by jim tuto iluzi vyvrátil (anebo jakékoli duchovno dokázal sdělit) zcela přímo. Téma spisu O mém spisovatelském podniku (Om min Forfatter-Virksomhed), str. 13: „Ligefrem Meddelelse“ er: ligefremt at meddele det Sande. „Meddelelse i Reflexion“ er: at bedrage ind i det Sande; men da Bevægelsen er at komme til det Eenfoldige, maa dog atter Meddelelse engang, tidligere eller sildigere, ende i den ligefremme Meddelelse. Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift (Uzavírající nevědecký dodatek), Anden Deel (2. díl), Første Afsnit (první úsek), Capitel II, 1, str. 73-81(viz též níže) (mnozí myslitelé odmítají specifičnost duchovna anebo duchovno vůbec) Snaží se naoko přiblížit jejich ideálům – pod pseudonymy jim ztvární různé skvělé varianty estetického způsobu života i se zrádnými aspekty, to vše v tak nuancovaném a dokonalém podání, jaké by oni sami v životě nebyli schopni dát dohromady. A pak nečekaně poukáže na nějaký fatální nedostatek – i na možnost jiného založení života. Svůdcův deník od údajného Johannese Svůdce, část rozsáhlého literárního souboru Buď-anebo, šel na dračku. Sám Kierkegaard se k překvapení napáleného publika od onoho i dalších ideálů distancuje a jde dál, píše pod dalšími pseudonymy a vytváří fiktivní postavy i pseudonymní autory, ztělesňující další životní názory, poukazuje na jejich klady i defekty, jimž se dá uniknout jen skokem úplně jinam. O mém spisovatelském podniku (Om min Forfatter-Virksomhed), mj. str. 13-14: Der begyndes, maieutisk, med æsthetisk Frembringelse, og den hele pseudonyme Productivitet er et saadant Maieutisk. Derfor var denne Productivitet jo ogsaa pseudonym, medens det ligefremme Religieuse – det fra Først af var tilstede i en Antydnings Glimten – bar mit navn. Dalšími formami nepřímého sdělení, ale i jistou (spíše dočasnou) formou existence jsou ironie a humor. Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift (Uzavírající nevědecký dodatek), Anden Deel (2. díl), Anden Afsnit (druhý úsek), Capitel IV, Sectio 2, §2 a §3, str. 407-504 Ironik, jehož nedostižným mistrem byl Sókratés (jehož celkové osobnosti ovšem mimoto Kierkegaard přiznává kvality etické až k náboženským A), ve srozumění se svými posluchači říká opak toho, co si myslí, a to tak, že řekne něco vážně, ale vážně to nemíní, nebo řekne něco jakoby žertem, ale myslí to vážně. Pojem ironie (Begrebet Ironi), str. 287 Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift (Uzavírající nevědecký dodatek), Anden Deel (2. díl), Anden Afsnit (2. úsek), Capitel IV, Sectio II, A §2, str. 455-458 Humorista sdělí nebo kvituje jiným trýzeň a utrpení, které podle něj k pozemskému přebývání nevyhnutelně patří, a zároveň tento dalekosáhlý problém a jeho důsledky bagatelizuje pomocí žertu. Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift (Uzavírající nevědecký dodatek), Anden Deel (2. díl), Anden Afsnit (Druhý úsek), Capitel IV, Sectio II, A §2, str. 407-410; Anden Deel (2. díl), Anden Afsnit (2. úsek), Capitel IV, Sectio II, A §3, str. 500-504 Posluchač se se sděleným musí vypořádat sám. Indøvelse i Christendom (Cvičení v křesťanství), str. 137-138 (viz i níže) Jinými životními stádii … To je i titul jednoho z delších Kierkegaardových děl: Stadia na cestě životem (Stadier paa Livets Vei) Jinými životními stádii, stálejšími formami existence jsou po estetičnu a ironii stádium etické a po humoru náboženské A a B. Rozebráno v Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift (Uzavírající nevědecký dodatek), Anden Deel (2. díl), Anden Afsnit (Druhý úsek), Capitel IV, Sectio II, A a B, str. 350-533, rozlišení zejména §2, str. 455 K přijetí křesťanství (náboženské stadium B) je zapotřebí uznat vlastní hřích a věřit v Krista, Bohočlověka, který je nepřímým sdělením od A až do Z. Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift (Uzavírající nevědecký dodatek), Anden Deel (2. díl), Anden Afsnit (2. úsek), Capitel IV, Sectio II A – Capitel V, str. 505-559 … věřit v Krista, Bohočlověka, který je nepřímým sdělením od A až do Z. Journalen (Žurnál) NB 7, 8, str. 79: Absolut indirecte Meddelelse forholder sig dog til det at være mere end Menneske, og derfor har intet Menneske Lov til at bruge den. Gud-Mennesket kan ikke anderledes, fordi han er en Qvalitet forskiellig fra det at være Menneske. I Hedenskabet er det Dæmoniske, men kan ikke finde Plads i Christenheden. Saasnart et Menneske afgjort er i Characteer af at være Christen tør han ikke spænde det Dialektiske saa høit, at han sætter Forargelsens Mulighed. Gud-Mennesket kan det ikke anderledes, just fordi han er Troens Gjenstand. I Hedenskabet kunde derfor den abstracte indirecte Meddelelse vel bruges, fordi Forargelsens Mulighed < ikke > var der. Og saaledes ogsaa i Forhold til Christenheden (der er saare langt fra at være lutter Christne, men snarere Hedenskab) af Den, som ikke absolut er traadt i Characteren af at være Christen i afgjort Forstand. Thi naar Proportionerne ere disse, kan Forargelsen ikke blive mere end en Art Opvækkelse. Journalen (Žurnál) NB20, 152, str. 471-472:
Den indirecte Meddelelse
Det er ikke saa, at den ligefremme Meddelelse er høiere end indirecte. Nei, o nei. Men Sagen er: der er aldrig født noget Menneske, der endog blot nogenlunde kan bruge den indirecte Meddelelse end sige hele sit Liv igjennem. Thi vi Mennesker trænge til hinanden, og allerede deri ligger det ligefremme. Kun Gud-Mennesket er lutter indirecte Meddelelse fra Først til Sidst. … … Naar et Menneske bruger indirecte Meddelelse er det paa een eller anden Maade noget Dæmonisk, uden at dette behøver at tages i ond Forstand, men saaledes som f. E. Socrates. … Nepřímé sdělení vznikne nejen samotným promyšleně nejednoznačným vyjádřováním: může být dáno i nestandardním vztahem mezi sdělením a sdělujícím: Když někdo řekne přímo: já jsem Bůh, Otec a já jsme jedno, je to přímé sdělení. Ale když teď ten, kdo to říká, sdělující, je tím jednotlivým člověkem, jednotlivým člověkem, zcela jako jiní, pak toto sdělení není zrovna úplně přímé … Sdělení obsahuje protimluv díky sdělujícímu, stává se nepřímým sdělením, staví Tě před volbu: zda mu budeš věřit nebo ne. Indøvelse i Christendom (Cvičení v křesťanství), §3, str. 137-138: Modsætningen til den ligefremme Meddelelse er indirecte Meddelelse. Denne kan frembringes paa to Maader. Den indirecte Meddelelse kan være en Meddelelsens Kunst i at fordoble Meddelelsen. Kunsten bestaaer saa netop i, at gjøre sig selv, Meddeleren, til Ingen, reent objektiv, og saa uafbrudt at sætte qvalitative Modsætninger til Eenhed. Dette er hvad nogle pseudonymer pleie at kalde Meddelelsens Dobbelt-Reflexion. Det er f.Ex. indirecte Meddelelse: at sætte Spøg og Alvor sammen, at Sammensætningen er en dialektisk Knude – og saa selv at være Ingen. Vil Nogen have med den Art Meddelelse at gjøre, maa han selv ved sig selv løse Knuden. Eller, at bringe Forsvar og Angreb i Eenhed saaledes, at Ingen ligefrem kan sige, om man angriber eller forsvarer, saa den ivrigste Tilhænger af Sagen og den arrigste Fjende, begge kan synes at see en Allieret i En – og saa selv at være Ingen, en Fraværende, et objektivt Noget, intet personligt Menneske. … … Men den indirecte Meddelelse kan ogsaa fremkomme paa en anden Maade, ved Forholdet mellem Meddelelsen og Meddeleren; her er ogsaa Meddeleren med, medens han i første Tilfælde var udeladt, dog vel at mærke ved en negativ Reflexion. … Al Meddelelse betræffende det at existere kræver en Meddeler; Meddeleren er nemlig Redupplikationen af Meddelelsen, at existere i Det man forstaaer, er at redupplicere. Men fordi der er en Meddeler, som selv existerer i Det han meddeler, derfor kan man dog endnu ikke kalde denne Meddelelse indirecte Meddelelse. Er derimod Meddeleren selv dialektisk bestemmet, hans egen Væren en Reflexions-Bestemmelse, saa er al ligefrem Meddelelse umulig. Saaledes med Gud-Mennesket. Han er et Tegn, Modsigelsens Tegn, han er i Ukjendelighed, altsaa er al ligefrem Meddelelse umulig. Naar nemlig Meddelelsen af en Meddeler skal være ligefrem, saa maa ikke blot Meddelelsen være ligefrem, men Meddeleren selv være ligefrem bestemmet. Hvis ikke, saa bliver selv det ligefremmeste Udsagn af saadan Meddeler, det bliver ved Meddeleren, ): ved Det, Meddeleren er, dog ikke ligefrem Meddelelse. Naar En siger ligefrem: jeg er Gud, Faderen og Jeg ere Eet, saa er det ligefrem Meddelelse. Men naar nu Den, der siger det, Meddeleren, er det enkelte Menneske, et enkelt Menneske, ganske som andre, saa er denne Meddelelse ikke just ganske ligefrem, at et enkelt Menneske skulde være Gud – medens det han siger er ganske ligefremt. Meddelelsen indeholder ved Meddeleren en Modsigelse, den bliver indirecte Meddelelse, den sætter Dig et Valg: om Du vil troe ham eller ikke. Hlavně v této citované knize Cvičení v křesťanství Kierkegaard z Krista vybírá pasáže, které kryptičnost Kristovy osoby akcentují. Právě v nichž, řečeno s anglickým filosofem přirozeného jazyka Johnem Langshawem Austinem, se Kristus má podílet na jednání v rámci nějaké konvence, ale svým ostrovtipem naruší alespoň jednu podmínku jejího řádného a obvyklého fungování. Indøvelse i Christendom (Cvičení v křesťanství), tedy pasáže jako Jan, 10, 30, Matouš 17, 24-27, Matouš 11, 2-6; Lukáš 7, 18-23, Matouš 26, 31-34; Marek 14, 27-30 John Langshaw Austin – How to Do Things with Words, str. 6-15
Závrať nad propastí
V úvodních pasážích Kierkegaardova nejrozsáhlejšího čistě teoretického díla Uzavírající nevědecký dodatek dojde k rozlišení mezi dvěma typy myslitelů. Zatímco pro objektivního myslitele či pozorovatele a systematika, jemuž odpovídá přímé sdělení, je ústřední otázka na věci vnějšího světa a na výsledky, subjektivní myslitel, pro nějž je charakteristické sdělení nepřímé, se v prvé řadě táže na to, jak to s ním po duchovní stránce je, co se z něj stává, jak se může zdokonalovat. Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift (Uzavírající nevědecký dodatek), Anden Deel (2. díl), Første Afsnit (úsek), Cap. II, 1, str. 73-81, mj.: Medens den objektive Tænkning er ligegyldig ved det tænkende Subjekt og dets Existents, er den subjektive Tænker som existerende væsentligen interesseret i sin egen Tænkning, er existerende i den. Derfor har hans Tænkning en anden Art af Reflexion, nemlig Inderlighedens, Besiddelsens, hvorved den tilhører Subjektet og ingen Anden. Medens den objektive Tænkning sætter Alt i Resultat, og forhjælper den hele Menneskehed til at snyde ved at afskrive og opramse Resultatet og Facitet, sætter den subjektive Tænkning alt i Vorden, og udelader Resultatet, deels fordi dette netop tilhører ham, da han har Veien, deels fordi han som existerende bestandigen er i Vorden, …. Forskjelligheden mellem den subjektive og den objektive Tænkning maa ogsaa yttre sig i Meddelelsens Form, det vil sige, den subjektive Tænker maa strax blive opmærksom paa, at Formen maa kunstnerisk have lige saa megen Reflexion som han selv existerende i sin Tænkning har det. Kunstnerisk vel at mærke, thi Hemmeligheden bestaaer ikke i, at han ligefrem udsiger Dobbelt-Reflexionen, da et saadant Udsagn netop er en Modsigelse. … Den almindelige Communication mellem Menneske og Menneske er aldeles umiddelbar, fordi Menneskene i Almindelighed existere umiddelbart. Naar den Ene foredrager Noget og den Anden vedkjender sig ordret det Samme, saa antages de at være enige og at have forstaaet hinanden. … Den objektive Tænkning er aldeles ligegyldig mod Subjektiviteten og derved mod Inderligheden og Tilegnelsen; dens Meddelelse er derfor ligefrem. Det følger af sig selv, at den ingenlunde derfor behøver at være let, men den er ligefrem, den har ikke Dobbelt-Reflexionens Svig og Kunst, den har ikke hiin subjektive Tænknings gudfrygtige og humane Omsorg i at meddele sig, den lader sig ligefrem forstaae, den lader sig ramse. Den objektive Tænkning er derfor blot opmærksom paa sig selv, og er derfor ingen Meddelelse, idetmindste ingen kunstnerisk Meddelelse, forsaavidt der dog altid vilde fordres at tænke den Modtagende og at agte paa Meddelelsens Form i Forhold til Modtagerens Misforstaaelse. … Meddelelsens Form er noget Andet end Meddelelsens Udtryk. Naar Tanken har faaet sit rette Udtryk i Ordet, hvilket naaes ved den Første Reflexion, saa kommer den anden Reflexion, der betræffer Meddelelsens eget Forhold til Meddeleren og gjengiver den existerende Meddelers eget Forhold til Ideen. … Overalt hvor det Subjektive er af Vigtighed i Erkjendelsen, altsaa Tilegnelsen er Hovedsagen, der er Meddelelsen et Kunstværk, den er dobbelt-reflekteret, … først den dobbelt-reflekterede subjektive Tænkning har Hemmeligheder, >: al dens væsentlige Indhold er væsentlig Hemmelighed, fordi det ikke ligefrem lader sig meddele. … Jde hodně do hloubky i šířky, jako by se nesmírně rozvětvený Hegelův systém sebevývoje neosobního absolutna, do nějž se často naváží, snažil adaptovat na duchovní život jednotlivce. A to hlavně v dílech Enten – Eller (Buď – anebo), 1. i 2. díl, Begrebet Angest (Pojem úzkosti), Gjentagelsen, (Opakování), Stadier paa Livets Vei (Stadia na cestě životem), Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift (Uzavírající nevědecký dodatek) Sygdommen til Døden (Nemoc k smrti) Ve spise s příznačně morbidním názvem „Nemoc k smrti“ analyzuje lidské zoufalství a podává jeho různé typy. Sygdommen til Døden (Nemoc k smrti) V další, neméně ponuré knížce „Pojem úzkosti“ začíná od Adama, který ještě neznal dobro a zlo, a analyzuje jeho úzkost, tedy závrať ze svobody. Begrebet Angest (Pojem úzkosti), Caput I – Caput II, §1, str. 332-365 … analyzuje jeho úzkost, tedy závrať ze svobody. Úzkost jasný objekt nemá. Ilustruje ji člověk, který stojí na okraji propasti a pokouší se přidržet něčeho konečného. Begrebet Angest (Pojem úzkosti), Caput II, §2, str. 365-366, str. 365: Angest kan man sammenligne med Svimmelhed. Den, hvis Øie kommer til at skue ned i svælgende Dyb, han bliver svimmel. Men hvad er Grunden, det er ligesaa meget hans Øie som Afgrunden; thi hvis han ikke havde stirret ned. Saaledes er Angest den Frihedens Svimlen, der opkommer, idet Aanden vil sætte Synthesen, og Friheden nu skuer ned i sin egen Mulighed og da griber Endeligheden at holde sig ved. I denne Svimlen segner Friheden. Begrebet Angest (Pojem úzkosti), Caput III, §2, str. 399: Spørge vi nu nærmere, hvad Angestens Gjenstand er, da maa der svares her som allevegne, den er Intet. Angest og Intet svare bestandigen til hinanden. Saasnart Frihedens og Aandens Virkelighed er sat er Angesten hævet. Existuje úzkost ze zla, … Begrebet Angest (Pojem úzkosti), Caput IV, §1, str. 415-420 … ale i úzkost z dobra – démonično, kdy se člověk záměrně uzavírá před dobrem, lidmi, podněty zvnějšku a může napáchat mnoho zla. Begrebet Angest (Pojem úzkosti), Caput IV, §2, str. 420-437 Lékem je vposledku víra a smíření, k čemuž ovšem Kierkegaard dospěje tak pronikavým výkladem stínů, psýchy i možností lidského nitra, jakého se Evropanům do oné doby nedostalo. Sygdommen til Døden (Nemoc k smrti), II. Afsnit (úsek), C, str. 236-242 Begrebet Angest (Pojem úzkosti), Caput V, str. 454-461 a konečně i celek Kierkegaardova díla Kierkegaardova tvrzení, že zoufalství a úzkost doléhá více či méně na všechny lidi kromě opravdových křesťanů, se dá z různých stran zpochybnit. téma knih Begrebet Angest (Pojem úzkosti) a Sygdommen til Døden (Nemoc k smrti), snad nejostřeji podáno v Sygdommen til Døden, I. Afsnit (úsek), B, str. 138: Og i ethvert Tilfælde har der intet Menneske levet og der lever intet Menneske udenfor Christenheden, uden at han er fortvivlet, og i Christenheden Ingen, forsaavidt han ikke er sand Christen; … Krom čistých intelektuálů Kierkegaard podal alespoň na papíře – a trochu na zapřenou – i krásný lidský typ vzorného manžela, otce, občana – Soudce Vilhelma. Příkladné ztělesnění toho, co německý sociolog a politolog Max Weber nazval „etika politické zodpovědnosti“ – anebo etiky protestantské, ale přitom výrazně neprušácké. Enten – Eller (Buď – anebo), 1. i 2. díl Stadier paa Livets Vei (Stadia na cestě životem), str. 80-171 Max Weber – Politika jako povolání (Politik als Beruf) Své povznášející řeči a kázání – obracející se na jednotlivce – ale vydával Kierkegaard pod vlastním jménem: tam přímo hlásal, co je žádoucí. Ze SKS zejména svazky 5, 8, 9, 10 a 12 od str. 255 … – obracející se na jednotlivce – … Kierkegaard se obrací především k jednotlivci (den Enkelte), který je základním kamenem mravnosti, zbožnosti v křesťanském smyslu a nenechá se strhnout davem, který je zlým principem a nepravdou, viz např. Journalen NB3 (Žurnál NB3), 77 den Enkelte (1847), str. 280-282 Láska k bližnímu u Kierkegaarda se nedá odvodit od běžné zamilovanosti, je duchovní (a symetričtější než u Emmanuela Lévinase), ale dva duchové se nemohou stát jedním „já“ sobeckým způsobem: Bližní je první „Ty“. Kjerlighedens Gjerninger (Skutky lásky), II B, str. 63-64 Emmanuel Lévinas – Totalité et Infini, str. 26-29
Protestantský jurodivý
V roce 1854 novopečený biskup Martensen označil svého předchůdce Mynstera za „člena svatého řetězu svědků pravdy, rozprostírajícího se napříč časem od apoštolů až do našich dnů“. Kierkegaard, který se od dětství zabýval otázkou a analýzou toho, co to znamená pouhý křesťan a trápil se, že sám oněm přísným nárokům asi nedostojí, pak tyto fráze veřejně napadl v tisku: jde mu o poctivost přiznat si, že nejsme ani opravdoví křesťané ve smyslu Nového zákona. Začal vydávat svůj vlastní časopis Okamžik a do své smrti 11. listopadu 1855 na postupnou paralýzu těla (snad následkem pádu ze stromu v dětství) stihl vydat devět čísel a připravit desáté. Historická fakta Peter Thielst – Livet forstås baglæns, men må leves forlæns, str. 282-295 viz odkaz níže Spojení se státem „pravé křesťanství“ kompromituje a ničí – stát prý platí tisíc kněží, aby lidem znemožnili nahlédnout, co křesťanství znamená. Øieblikket (Okamžik) Nr. 1, str. 133-136; Øieblikket (Okamžik) Nr. 3, str. 198-199 To samé, co kněz dělá i divadelní herec, který je však alespoň poctivý člověk a nezakrývá, kým je. Øieblikket (Okamžik) Nr. 10, str. 413 Tomu, v jehož svědomí po četbě časopisu začal hlodat nepříjemný červ pochybností, Kierkegaard doporučuje, aby se stal bezzásadovým žvanilem: nebude-li rozlišovat podstatné věci, všechny potíže zmizí a církev bude fungovat jako dřív. Øieblikket (Okamžik) Nr. 9, str. 380-382 Avšak ten, který chce mít o jednu velkou vinu méně aniž by se musel moc namáhat: prý může přestat chodit do kostela, neboť při veřejné bohoslužbě si lidé z Boha dělají blázny. Dette skal siges; saa være det da sagt (Toto se má říci, budiž to tedy řečeno), str.115
Dette skal siges; saa være det da sagt:
Hvo Du end er, hvilket Dit Liv forresten, min Ven, – ved (hvis Du ellers deeltager i den) at lade være at deeltage i den offentlige Gudsdyrkelse som den nu er (med Paastand paa at være det nye Testament Christendom) har du bestandigt een og en stor Skyld mindre, Du deeltager ikke at holde Gud for Nar ved at kalde det nye Testament Christendom hvad der ikke er det nye Testament Christendom. Dle kritika F.X. Šaldy Kierkegaard dobře vycítil „zásadní anarchistický rys prvotního křesťanství … krásný pud čistotnosti žije v knize Kierkegaardově a činí ji drahou i těm, kdo nestojí na jeho stanovisku.“ F. X. Šalda – Buďto – anebo, str. 51, 52 Ještě na závěr něco o patosu z Uzavírajícího nevědeckého dodatku: A Pathos § 1 Ve vztahu k věčné blaženosti jako absolutnímu dobru pathos neznamená slova, ale to, že tato idea proměňuje celou existenci existující osoby. Zatímco estetický patos se vyjadřuje slovy a může ve své pravdě značit, že jednotlivec opouští sebe sama, aby se ztratil v ideji, existenciální patos je výsledkem vztahu k ideji, která proměňuje individuální existenci.