„Církevní“ majetek budovali nevolníci – AD: Martin Kubík 1

Lidové noviny, sobota, 7.1.2012, str. 12 Horizont, Dopisy redakci – polemika

Ad (články pro restituce, zejména Martin Kubík -) LN 6.1. 2011, str. 11:

Martin Kubík – Mělo se postupovat jako u jiných restitucí

 

church-int-v

Jak se jen do Bílé hory chudá římskokatolická církev dopracovala po habsburské likvidaci suverenity této země tak ohromného majetku?

 

Dle Martina Kubíka by měl být restituován veškerý „církevní majetek“ – a ještě krom toho by měli být kněží i nadále placeni státem, neboť prý vytvářejí ve společnosti „jakýsi duchovní maják“. Valná část „církevního majetku“ pochází z práce nevolníků v době, kdy neexistovala volná soutěž idejí a nesouhlas s „církevním učením“ znamenal zpravidla fyzickou likvidaci.

U nás bylo slušné a případné církvím vydat nanejvýš ten majetek, který získaly dobrovolnou prací svých členů. Což by se v případě římskokatolické církve dalo s přimhouřením aplikovat leda na ten její majetek, který nabyla v období mezi husitskými válkami a Bílou horou (1436-1620) a od roku 1848 do současnosti. Toť vše. Dost podobné historie a zkušeností z náboženského pronásledování si byli vědomi francouzští zákonodárci v roce 1905. Kvůli rovnosti občanů a ochraně svobody a svědomí jednotlivců demokratickým rozhodnutím parlamentu stát zabavil církvím dokonce veškerý jejich majetek – a doposud jim nevydal nic. Neplatí dokonce ani jejich kněžím. A to se neudálo, pane Kubíku, v žádném komunistickém duchu: pro zákon hlasovala velká většina parlamentu, dokonce i „pravicové“ strany či skupiny.

 

HIG49889a_klenov04

 

tolerancni2

 

DSC_1223

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tak tyhle kostely si evangelíci po Tolerančním patentu Josefa II vybudovali sami a za své. A to ještě po povinných finančních odvodech ve prospěch římskokatolické církve. Shora dolů: dřevěný kostel ve Velké Lhotě, exteriér a interiér kostela v Humpolci a křtitelnice ve Hrubé Vrbce 

 

Důsledky privilegovaného postavení jistých náboženských skupin vidíme zrovna v těchto dnech v Iráku nebo třeba i v Izraeli: ortodoxní Židé tam plivou a házejí kamení na sekulární Židy a zastrašují ty, kteří jen mají tu smůlu, že se ocitli v jejich části města. Já osobně ani velká část občanů této země – čemuž nasvědčují i výsledky nedávného sčítání lidu – si takovéto poměry nepřejeme. Od Vámi vyzdvižené římskokatolické církve ani nic nechceme a nevíme, proč bychom jí měli co platit. Proto osobně děkuji Věcem veřejným za jejich principiální postoj.

 

zew_13320_2590

 

ultra-orthodox-jews-rioting-in-jerusalem

 

Zdeněk Zacpal, překladatel