Nejste tady sami – AD: Jan Kasal a Karel Šticha

Respekt 47 / 2006 (20.–26.11.), strana 23 (Dopisy), Praha

 

Polemika s debatou Jana Kasala a Karla Štichy – „Má se platit za vstup do katedrály?“ z Respektu 46 (13.-19.11. 2006), str. 9

 

 

Nejste tady sami

Na stránce diskuse minulý Respekt uveřejnil debatu o vstupném do katedrály sv. Víta (Má se platit vstup do katedrály?) mezi poslancem KDU-ČSL Janem Kasalem a ekonomem pražské římskokatolické diecéze Karlem Štichou. Mají deklarativně rozdílné názory a přitom si hrají do ruky jako soudruzi na počátku perestrojky. Proč v duelu není dáno alespoň jedno místo nějakému povolanému nekatolíkovi, například Zdeňku Mahlerovi, když tito tvoří většinu – dle posledního sčítání lidu 73,2% všech občanů ČR – a katolických periodik pro interní debaty je u nás dostatek?

Katolická církev nebyla, jak tvrdí pan Kasal, nejsilnější, „když se dokázala zastávat obyčejných lidí“. Mocensky i majetkově u nás byla nejsilnější po Karlu IV a pak po Bílé hoře. Po ní u nás požehnala systému s tak propastnými sociálními rozdíly, jaké mnohé země, např. Dánsko nebo Norsko, během celé historie nezažily. Posílila i početně a s pomocí Habsburků „zvýšila“ podíl katolíků v české nežidovské populaci asi z 14 na 100 procent, když ovšem bylo předtím obyvatelstvo o 30 procent zdecimováno třicetiletou válkou, hladem, nemocemi a cíleným vybíjením otevřených evangelíků.

 

dsc_9292_kardinal_vlk_denik-1024

 Níže: část okna katedrály od Alfonse Muchy. Kde vidíte věnování římskokatolické církvi, kardinále Vlku?

P1100175

 

Čím „harmoničtější“ je vztah mezi (rozumí se vždy římskokatolickou) církví a státem, tím hůř pro ty jednotlivce, kteří odmítají nahradit vlastní svědomí papežovými instrukcemi. První prezidenti Masaryk a Beneš se kvůli své hluboké úctě k individuálnímu svědomí snažili o oddělení církví a státu, aby byl stát laskavý ke každému jednotlivci. Zato po nástupu Václava Havla, který si na rozdíl od nich a po vzoru Háchy a Gottwalda nechal sloužit římskokatolickým arcibiskupem slavnostní mši Te Deum, se ony vztahy stále více „harmonizují“. Pro příklady důsledků takové vstřícnosti nemusíme chodit ani za nejbližší hranice – vztah je již tak harmonický, že se na českých veřejných budovách po úmrtí papeže musely vyvěšovat smuteční vlajky.

Žádný z debatujících přitom neuvedl, že dříve, když katedrála patřila státu, mohl ještě kdokoli vstoupit zdarma do asi 60% katedrály, provést svobodné duchovní usebrání a spatřit většinu památek interiéru, zatímco nyní byl tento prostor zmenšen na asi 20%, odkud návštěvník neuvidí téměř nic. Ihned poté, co katedrálu převzala katolická církev. Asi aby opět provedla poněkud cynickou interpretaci evangelijních slov o neshromažďování pozemských pokladů, o levici, která neví, co činí pravice, penězoměncích v chrámu a o hltavých vlcích. Aby začala vybírat za to, co zednář Mucha, husita Bílek a příslušník českobratrských tradic T.G. Masaryk zamýšleli darovat celému národu. Stát však ještě podal dovolání a na jeho podporu se podepisuje petice. Pánové, téma debaty o placení vstupného souvisí těsněji, než si myslíte, i s otázkou eventuálního navrácení katedrály státu či, tvrdě protestantsky řečeno, vrchnosti. Ta svobodu svědomí umí často zajistit lépe.

 

1171936-img-vlci-vlci-smecka-vlk

 

Zdeněk Zacpal