Nebojuj, utíkej, bij se jako tygr: S Karlem Strnadem o karate-dó, mistrech, dětech a husitech
RESPEKT, 33/2003 (Srpen 11.-17.), str.16, Rozhovor
KAREL STRNAD (1951) je trojnásobným mistrem republiky z poloviny 80. let (na mistrovství do zahraničí jezdit nesměl – měl příbuzné v kapitalistické cizině). Vystudoval dálkově Vysokou školu ekonomickou v Praze a pracoval jako stavební projektant. Po roce 1989 se začal živit svým koníčkem: zpracoval metodické materiály pro výcvik zásahových jednotek a policie, vedl výcvik studentů v bojových uměních a sebeobraně na FTVS UK. Dnes působí jako vedoucí trenér oddílu karate v pražské Hostivaři.
Jste mistrem karate-dó. Co to vlastně je?
Na to nejde odpovědět jednoznačně. V doslovném překladu znamená karate holé ruce, dó cestu, umění. Obecně řečeno platí jako ve všech bojových uměních i zde, že užíváním technik, které sloužily záchraně lidského života, si člověk pěstuje nadhled a učí se řešit životní konflikty – nejen v oblasti fyzického napadení – s určitým odstupem.
Srovnáte-li karate-dó a další asijská bojová umění s jinými, například s brazilskou capoeirou, zjistíte, že v Asii buddhismus, především díky meditacím, přiměl adepty této cesty vědomě posilovat jejich duchovní kázeň a přispěl ke koncentraci a uvolnění toho, čemu se říká vnitřní energie.
Lidé si často pod pojmem karate představí přerážení cihel…
Lámací techniky, tameši-wari, jsou součástí komplexu karate-dó: při nácviku dochází ke zhuštění kostí a kloubů, a tím se zvyšuje jejich tuhost a odolnost proti zlomení.
Co v karate-dó převažuje: je to záležitost spíš fyzické kondice, postřehu, rychlosti, duchovního směrování, koncentrace?
Je to souhrn dovednosti a schopnosti, o kterých mluvíte. Záleží na každém člověku, která oblast převládá, jaký cíl si stanoví, když se začne karate-dó věnovat.
Co jste si stanovil vy?
Patřím k těm, kteří karate-dó chápou jako komplexní směr života.
Co kdysi rozhodlo, že jste si vybral zrovna tuto cestu?
Nadchlo mě to, co je pro ni specifické, totiž že zásadně využívá rukou i nohou úplně stejně pro systém odblokování ataku útočníka, k jeho zasažení a paralyzaci.
Podle proslulého současného buddhistického mistra Šeng-jena, který žije na Tchaj-wanu, má ale člověk nepříznivým podmínkám čelit neodporováním, nikdy nebojovat a tím rozpouštět napětí přirozenou cestou.
Svým způsobem nebojovat je i základem karate-dó. Fyzicky a psychicky vyzrálý karatista ví a zná tolik ze svého umění, že dokáže vycítit nebezpečí agrese a vyhnout se jí. Princip karate-dó jako bojového umění je: nebojuj, utíkej, ale jsi-li donucen hájit svůj život, tak se bij jako tygr. Myslím, že v těchto postojích zas tak velký rozdíl není.
Buddhistický čchanový mistr Šeng-jen
Na hraně
Jak karate vzniklo?
Přímým podnětem byl zákaz nošení zbraní při sjednocováni Okinawy v pozdním středověku i za její okupace Japonskem po roce 1620.
Všechna bojová umění mají stejný princip a filosofii: jejich pomocí člověk může uhájit svoji existenci. Zprvu se lidé cvičili bez pravidel, jen proto, aby přežili – to je stadium džutsu. Od období Meidži – v Japonsku začalo v roce 1868 – bojová umění přecházela do stadia dó, díky němuž v Asii tato umění přežila i poté, co džutsu po objevu střelných zbraní ztratilo opodstatnění.
To, co se v současnosti provozuje ve světě, je určitý odraz japonského pojetí okinawského karate-dó. V Japonsku se sice pěstuje na univerzitách a středních školách, stalo se i součástí tamní kultury, ale není o nic duchovnější než u nás, jejich přistup je stejný. Jako styl života se dnes tato cesta udržela největší měrou vlastně jen v místě svého vzniku, na Okinawě.
Kdy se bojová umění začala proměňovat ve sportovní disciplíny?
Tak zhruba od roku 1950. V pozadí toho posunu byla především touha po popularitě. Sporty si vytvářely svá pravidla – tam vidíme odklon od filosofie, sleduje se jen výkon a ve snaze dosáhnout výkonu se zapomíná na dřivější styl a duchovní rozměr. Některá bojová uméni si ale zachovala systém nesoutěžniho umění dó.
Která třeba?
Například aikidó (cesta duchovní harmonie) nebo iaidó (cesta tasení meče). První z nich je sebeobranný systém, zaměřený má obrácení útočníkovy síly a hybnosti proti němu samotnému. V druhém případě jde o disciplínu rozvíjenou v Japonsku už od 15. století – umění, jak užít meč proti nejrůznějším způsobům útoku.
Kde je dnes místo karate-dó?
Podle mého názoru momentálně na hraně mezi skutečné sportovním odvětvím a bojovým uměním.
Agrese
Poznáte na ulici člověka, který se věnuje bojovému sportu?
Při zběžném pohledu jen někdy. Některé druhy bojového umění formují postavu, u jiných stačí pohled na soustředěný výraz obličeje – například i u nás známých meditačních, zdravotních a bojových cvičeních tchaj ťi čchuan, jejichž cílem je uvést v harmonii tělesnou vitální sílu čchi. Zkušený karatista se rozezná podle pěsti zformované údery, aikidista podle extrémně silného zápěstí.
Bezpečné ale poznáte člověka, který se věnuje bojovým uměním, když ho vystavíte psychické zátěži: dokáže lépe analyzovat dopad různých situací a rozlišit je na zásadní a banální. Jeho způsob komunikace může případné násilníky od jejich plánů odradit.
Jak?
Násilnici si vždycky vybírají na pohled slabší kořist. Pokud nezaútočí ze zálohy, dochází k nějaké formě dialogu. Pravé tady se může projevit zvýšená psychická odolnost napadeného, když je schopen s útočníky klidně komunikovat.
Největší chybou nezkušených adeptů karate bývá, že ihned při prvním náznaku konfliktu začnou v bojových střezích poskakovat ve snaze toho druhého zastrašit. Připravují se tak přinejmenším o moment překvapení.
Nestimuluje karate agresivitu?
Člověk musí být schopen v sobě agresivitu vzbudit, aby překonal agresi protivníka, který mu chce ublížit. Ale smysl cesty dó je v tom, že nepěstujeme karate, abychom někomu ublížili, abychom ho zabili, ale abychom se zdokonalili, tudíž nesmíme ublížit svému potenciálnímu partnerovi v cestě dó. A tady je podle mne obrovské pozitivum bojových umění: vzbudit a kontrolovat agresivitu podle pravidel sportovního zápasu. Někteří lidé nesouhlasí s tím, že karate-dó je sportovní disciplína, podle mne je to ale dobře: její pravidla usměrňují člověka na cestě kontroly agrese – aby neublížil.
Přesto se stává, že je adept vašich umění odsouzen za násilí.
Občas někdo psychicky nezvládne mezní situaci, protože špatně rozpozná míru cizí agrese. Mnohem horší ale je, když někdo pěstuje techniky bojových umění proto, aby mohl druhým ubližovat. V obou případech nastala chyba ve výchově. Ve druhém případě jde jasně o morální pochybení učitele. Na něm vždycky záleží. Jaký je učitel, takový je žák, to platí všeobecně.
Každý, kdo narazí na nějakou školu, trenéra nebo živnostníka v oblasti bojového uměni, by se měl nejdřív podívat, kolik adeptů dotyčný vychoval, za jakým účelem pracuje, a teprve pak se rozhodnout, zda k němu vstoupí do učení.
Učitel a žák
Jak se člověk stane učitelem ve vašem oboru? Kdo určuje jeho způsobilost?
Musí se prokázat kvalifikací trenéra určité třídy. Bohužel před časem udělali naši zákonodárci hrubou chybu a zařadili výuku bojových uměni do volných živností. Po dva až tři roky stačilo, aby kdokoli zašel na živnostenský úřad a ukázal maturitní vysvědčení. A tak tu máme mnoho pseudoodborníků, kteří si vymýšlejí pohádky, jak se stali šaolinskými mistry. Bohužel jim to občas někdo uvěří. Ti lidé sledují vždycky prakticky jen jedno: zisk.
Jak dlouho se člověk musí vašemu umění učit?
To záleží na motivaci učitelů i žáků. Chce-li učitel vydělat co nejvíc peněz, učí své svěřence tak dlouho, dokud mu peníze nosí. V momentě, kdy se dostanou na takovou úroveň, že je třeba investovat víc do jejich rozvoje, a bez peněz to nejde, většinou to ti takzvaní mistři vzdávají. Kvalitní mistr si udrží až kolem 50-60 % žáků až do úrovně dobrého výkonnostního pojetí karate.
Při vrcholovém pojetí už potom záleží hodně na žácích: musí se rozhodnout, co jsou ochotni navíc obětovat, aby byli skutečnými mistry, úspěšnými závodníky. To už je otázka vrcholového pojetí v amatérských podmínkách.
Pracujete s dětmi. Co vaši práci omezuje?
Vadí nám, že zákony nevytvářejí vhodnější prostředí pro lidi, kteři by chtěli podporovat i méně atraktivní sporty. Je to důležité, protože na rozdíl od sportů, kde jsou v oběhu miliony, jsou bojová umění pro sponzory leckdy nezajímavá.
Co by se mělo z vašeho pohledu změnit na školách?
Myslím, že především počet hodin tělesné výchovy. Měla by být stejně důležitým předmětem jako matematika. Učitelé tělocviku musí být odborníci, nestačí každou hodinu vyhnat děti na hřiště, aby hrály kopanou nebo vybíjenou. Osnovy tělocviku by měly dvě třetiny času věnovat rozvoji jedince (zvyšovat jeho vytrvalost, obratnost a fyzickou kondici), zbývající třetinu bych věnoval kolektivním sportům, které jsou důležité pro sociální cítění při fyzické zátěži a pro schopnost týmové práce.
Tíhnou dnes děti víc nebo méně ke sportu než dřív?
Rozhodně mnohem méně. Před 15-20 lety se ve výkonnostním sportu realizovala velká část dětí. Dnes se sportem končí už na základní škole. Nevidím tu zapálenost co dřív.
Co podle vašich zkušeností mohou bojová umění dětem dát?
Mládeži se věnujeme dlouhodobě, v horizontu deseti let, kdy jsme začínali cvičit se šestiletými dětmi ve sportovní přípravce. Mám praktické zkušenosti v tom, že se nám podařilo zaujmout děti jinak těžko zvládnutelné: hyperaktivní, nebo naopak velice uzavřené, introvertní. Podařilo se nám rozvinout osobnost člověka, poznamenaného ztrátou koordinace pohybů. Lze říci, jsem o tom osobně přesvědčen, že pěstování bojových uměni má po všech stránkách pozitivní vliv na každého, kdo se mu věnuje.
Pomohlo by karate třeba politikům?
Za minulého režimu se ke karate-dó obracelo hodně lidí de facto s politickým podtextem, hledali určitou volnost. V současné době je pěstují především pro svůj vnitřní rozvoj. To by mohlo být k užitku i lidem v politice. Z pohledu karatisty je smutné, že politici jsou tak ochotni veřejně ztrácet charizma své osobnosti. Přitom od osobnosti se odvíjejí činy. Politik by v každém případě měl znát jakési minimum v oblastech světové historie, práva, ekonomiky a podobně, ale měl by být zároveň schopen odolávat tlakům. Takové osobnosti ovšem těžko vyrostou, pokud se i v nejnižších patrech, na úrovni obce, politici sdružují do klubů, které mezi sebou ne vždy čestně soupeří. Když je politik zásadový, svým stranickým kolegům většinou nesedí a snaží se ho vyštípat. Vidíme to třeba i v parlamentu.
Miska vah
Věnujete se karate od osmnácti let. Přišel jste v důsledku toho o něco podstatného?
Samozřejmé, že se člověk při cestě nahoru musí lecčeho ze soukromí vzdávat. Opustit jsem toho bohužel musel hodně, rozpadla se mi i rodina. Misky vah se ale zatěžovat nedají. Ztráty v mém soukromém životě byly velice těžké, výsledek ale stál za námahu a těším se z něj.
Vydaly se vaše déti podobnou cestou?
Obě se karate věnovaly: dcera i syn, který se v žákovské kategorii stal mistrem republiky.
Věděl jste, co všechno karate obnáší, když jste se rozhodl se mu věnovat?
Nevím to ani teď. Byly jisté okamžiky na stupních vítězů a často ještě emotivnější zážitky ve chvíli, kdy váš žák zvítězí nebo udělá určitý technický stupeň. Fantastická motivace u bojových umění spočívá ale hlavně v tom, že člověk, pokud si něco nezakrývá, zjistí, že stále umí jen málo.
Vymysleli Češi někdy nějaké bojové umění?
Ve své dobé husité. Tehdy se bitvy řešily většinou čelními střety. K takovým střetům neměli dostatečnou výzbroj, a proto často nutili protivníka zaútočit na vozovou hradbu a tím paralyzovali náraz armády na nedostatečně vyzbrojené bojovníky, kteří hradbu opustili až v okamžiku boje muže proti muži. Mimoto vytvořili několik systémů individuálního boje s novými zbraněmi (cep, sudlice, palcát, řemdih), ale tyto systémy se nám bohužel nedochovaly. Husité padli nebo byli upáleni ve stodolách a nedostali příležitost, aby jejich bojová umění přešla z oblasti džutsu do dó.
ZDENĚK ZACPAL
Autor je tlumočník a překladatel