Ke zdraví duše vede mnoho cest – AD: Marek Orko Vácha

Lidové noviny, čtvrtek 8. února 2024, str. 9, Názory: Dopisy redakci

AD: Marek Hudema – Truchlení je jako zpětné zrcátko (rozhovor s Markem Orko Váchou), Lidové noviny, sobota 3. února 2024, str. 9, Rozhovor

 

Marek „Orko“ Vácha si zřejmě vystřihl ze švýcarského psychologa Carla Gustava Junga tvrzení, že když z piedestalu uvnitř naší duše odstraníte Boha, „přiletí běs a zaplní ho“.

Tento prachjednoduchý model zřejmě nic neřekne miliardám lidí jiho- a východoasijských tradic. Ti se těší se autonomnímu duchovnu i etice, nevázané na jeden výslovně zformulovaný světonázorový konglomerát, takže s jeho případným pádem jejich etika nepadá. Sama pravidla morálky hlásaná na Západě dodržují tamní lidé často lépe než lidé Západu, jak o tom výmluvně svědčí též kriminální statistiky. Nejen svobodné konfuciánské země, ale i relativně chudá jižní Indie vykazují mnohem nižší počet zločinů než svými příjmy jim odpovídající „křesťanské“ země Ameriky, dokonce i Evropy.

Park_Eun-bin_at_Incheon_Airport_on_231222_(4)Gwaneumjeon_Hall_02Buddhistický klášter Tongdosa u Pusanu, Korejská republika

Ono tvrzení by nepodepsalo ani mnoho křesťanských myslitelů. A dále, sama křesťanská tradice vygenerovala zcela jiné světonázorové představy, i když ty byly z největší části, spolu s jejich nositeli, takzvanými gnostiky, historicky vyhlazeny. Český čtenář sice nemá přístup k názornějším spisům americké religionistky Elaine Pagelsové, ale aspoň pro představu se může začíst do překladů Rukopisů z Nag Hammádí, které vyšly ve Vyšehradu.

I Karl Jaspers se již v roce 1947 energicky postavil proti primitivnímu dualistickému modelu, v jehož rámci kromě tradované víry, založené na zjevení, existuje už jen nihilismus. Filosof však připouští, že předestírání těchto dvou „ukvapených alternativ“ může dobře sloužit „jako bojový prostředek ke strašení duší.“

Ano, pátere Vácho, ale etice, kterou sám vyučujete, jungovské seberealizaci, ba ani odkazu křesťanství v jeho historické úplnosti moc nepomůžete, budete-li je spojovat s jednou mocensko-ideologickou formulí a základnou.

iconic-fox-Atchetypes-12-jungian-map

Pátere Vácho, ty Jungovy i jiné teorie jsou zřejmě složitější a naštěstí i bohatší, než se Vám zdá. Vizte třebas https://zdenek.zacpal.cz/carl-gustav-jung-strucne-o-jeho-zivote-a-dile/

Zdeněk Zacpal, překladatel

 

________________________

 

Citace, poznámky a vysvětliky pod čarou:

 

Tento prachjednoduchý model ale zřejmě nic neřekne miliardám lidí jiho- a východoasijských tradic. Ty se těší se autonomní etice, nevázané na jeden výslovně zformulovaný světonázorový konglomerát, takže s jeho případným pádem ona etika nepadá.

Culture Is Destiny; A Conversation with Lee Kuan Yew by Fareed Zakaria; Foreign Affairs March/April, 1994, mj.:

There is a little Chinese aphorism which encapsulates this idea: Xiushen qijia zhiguo pingtianxia. Xiushen means look after yourself, cultivate yourself, do everything to make yourself useful; Qijia, look after the family; Zhiguo, look after your country; Pingtianxia, all is peaceful under heaven. We have a whole people immersed in these beliefs.

Jan Macháček – Svět viděný z Asie: Morálka a demokracie očima Lee Kuan Yewa, Respekt 18 / 1995 (2.-8.5.), str. 17

(To je přepis výroků Lee Kuan Yewa, které pronesl při příležitosti návštěvy Václava Havla v roce 1995. Lee zde mluví volněji a pronáší i ty názory, které by si ani on nemohl dovolit autorizovat – o to jsou ostřejší a zajímavější.)

Podle Leea současný rozpad rodinných vazeb v západní Evropě souvisí s postupným odvratem od křesťanství. Křesťanské náboženství je podle něho příliš zaměřené mimo tento svět, v něčem pro obyčejné lidi příliš složité, v něčem pro moderního vzdělaného člověka nedůvěryhodné (představa pekla a ráje). Konfucianismus a další asijské morální systémy nikdy nekladly důraz na „zásvětnictví“, ale na morálku tohoto života a tohoto světa. Proto Lee Asii věští, že si vysokou kvalitu rodinných vazeb přirozeně udrží i do budoucna. Asii nehrozí krize světa bez boha, již Evropě předpověděl Dostojevskij.

 

Nejen svobodné konfuciánské země, ale i relativně chudá jižní Indie vykazují mnohem nižší počet zločinů než svými příjmy jim odpovídající „křesťanské“ země Ameriky, dokonce i Evropy.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_states_and_union_territories_of_India_by_crime_rate

Doporučuji zvláštní pozornosti světově jedinečné údaje ze Singapuru, Japonska, Malajsie, Korejské republiky a doporučuji údaje Indonésie a jižní Indie srovnávat s obdobně chudými zeměmi „křesťanské civilizace“.

 

Ono tvrzení by nepodepsalo ani mnoho křesťanských myslitelů.

Tohle by neřekl ani křesťanský myslitel Kierkegaard, kterého překládám. Ten předestírá čtenářům mnoho „stadií na cestě životem“ (fakticky více než ta tři známá stadia z učebnic) a ani těm, které nepokládá za ideálně křesťanské, neupírá úctyhodnost.

 

Ostatně i sama křesťanská tradice vygenerovala zcela jiné světonázorové představy, i když ty byly z největší části spolu s jejich nositeli, takzvanými gnostiky, historicky vyhlazeny. Český čtenář sice nemá přístup k názornějším spisům americké religionistky Elaine Pagelsové, ale alespoň pro představu se může začíst do překladů Rukopisů z Nag Hammádí, které vyšly ve Vyšehradu.

Zdeněk Zacpal – Každý nechť si najde svou cestu: Elaine Pagelsová interpretuje staré „gnostické“ texty

Lidové noviny, sobota 30. července 2016, Orientace – Studovna, str. 22 / VI

https://zdenek.zacpal.cz/kazdy-necht-si-najde-svou-cestu/ (to je ale odlišná verze onoho článku)

Elaine Pagels (1943-) – The Gnostic Gospels, Random House – Vintage Books (1979) 1981, 215 str., ISBN 0-394-74043-3

Elaine Pagels – Adam, Eve and the Serpent, Weidenfeld & Nicholson, London, 1988, ISBN 0-297-79326-8

Elaine Pagels – The Origin of Satan, Random House, New York, 1995, ISBN 0-679-40140-7

Elaine Pagels – The Gnostic Paul: Gnostic Exegesis of the Pauline Letters, Continuum, London-New York, 1992, ISBN 1-56338-039-0

 

Překlady rukopisů z Nag Hammádí a další příslušné pramenné texty vycházely ve Vyšehradu v Praze v letech 2006-2010

 

JDE TO I JINAK: Pastorka Moravské církve (Moravian Church) Amy Gohdes Luhmann z Minnesoty rozvíjí učení české Jednoty bratrské: Řídíme se zásadou: „V podstatných věcech jednotu, v nepodstatných věcech svobodu a ve všech věcech lásku.“  Ona svoboda znamená, že víra v kréda ani konfesionální prohlášení není podmínkou členství v Moravské církvi. I když ctíme stará kréda jako nebojácná vyjádření víry, jsou pro nás spíše příklady než požadavky víry. Nevěříme, že v Písmu je obsažen specifický systém doktrín. Proto rozmanitost individuálních názorů a interpretací vítáme a odmítáme argumentaci mystérii, údajně nedosažitelnými lidským rozumem. Věříme, že nás dostatečně stmelují bytostná křesťanská přesvědčení; jejich zužování není nutné a může být zkázonosné.

 

I německý filosof Karl Jaspers se již v roce 1947 se energicky postavil proti primitivnímu dualistickému modelu, dle nějž kromě víry založené na zjevení existuje už jen nihilismus. Připouští však, že tyto dvě „ukvapené alternativy“ mohou dobře sloužit „jako bojový prostředek ke strašení duší.“

Česky: Karl Jaspers – Filosofická víra, OIKOYMENH, Praha, 1994, ISBN 80-85241-77-3,

cituji ze str. 9.