Nemusíme ani do Turecka – AD Jan Fingerland, AD Zbyněk Petráček
Lidové noviny, úterý 21. července 2020, str. 11 – Názory
AD: Petříčkovi vadí mešita, Lidové noviny, sobota 18. července 2020
Pod palcovými titulky o opětné konverzi istanbulského muzea a bývalého chrámu Hagia Sofia na mešitu téměř zanikla jiná zpráva o obnovení dalšího habsburského triumfálního symbolu u nás. A to přímo vedle vstupu do prezidentského sídla. Ještě během dokončování takzvaného Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí byl navíc na kašnu II. nádvoří Pražského hradu umístěn orel vídeňského císaře Leopolda I. odstraněný při vzniku republiky v roce 1918.
Turecký prezident Erdoğan, jakož i naši lidovci a TOP 09 tak zatlačují do pozadí meziválečné občanské svobodomyslné tradice jak Masarykovy, tak i Atatürkovy republiky. Symboly absolutismu ať starého mocnářství, či osmanských sultánů působí proti kritickému myšlení, což nepřímo umožňuje větší míru svévole a korupce politiků pod záštitou vládnoucí náboženské ideologie.
Cynismus polistopadových vůdců: Habsburský orel přímo před vstupem do prezidentského paláce
Odeslané znění článku:
AD: Jan Fingerland – Příběh svaté moudrosti; Z kostelů na mešity a zase zpět
AD: Zbyněk Petráček – „Ty vole, Zagorka“
Lidové noviny, sobota 18. července 2020, Orientace, str. 11-13
Nemusíme ani do Turecka
Pod palcovými titulky o opětné konverzi istanbulského muzea a bývalého chrámu Hagia Sofia na mešitu téměř zanikla jiná zpráva o obnovení dalšího habsburského triumfálního symbolu u nás. A to přímo vedle vstupu do prezidentského sídla. Ještě během dokončování takzvaného Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí byl navíc na kašnu II. nádvoří Pražského hradu umístěn orel vídeňského císaře Leopolda I. odstraněný při vzniku republiky, v roce 1918.
Turecký prezident Erdoğan – obdobně jako naši lidovci a TOP 09 za podpory části médií tak zatlačují do pozadí meziválečné občanské svobodomyslné tradice jak Masarykovy tak i Atatürkovy republiky. Symboly absolutismu ať starého mocnářství či osmanských sultánů působí proti kritickému myšlení, což nepřímo umožňuje větší míru svévole a korupce politiků pod záštitou vládnoucí náboženské ideologie.
U nás jde o to ostudnější proces, že se vynáší cizí dynastie, která po roce 1620 ve jménu jedné víry, jednoho světonázoru zlikvidovala českou suverenitu i domácí pojistky proti vládní svévoli a začala nemilosrdně vyhánět, ba i vraždit či popravovat nejen politické odpůrce, ale i řadové příslušníky nekatolických křesťanských církví. To u Osmanů, jak uvádí i Fingerland, alespoň mohly žít „miliony křesťanů různých směrů … dlouhá období v klidu a podle jasných pravidel“ a „svobodně provozovat svou víru“. V srbských klášterech či rumunských galeriích názorně nahlédneme, že domácí umění si mohlo zachovat alespoň svou kontinuitu a svébytnost.
Sjednotit a rekatolizovat Evropu
Značná část dnes vynášených „evropských kořenů“ má ke svobodnému myšlení a svobodnému duchovnu dále než některé tradice mimoevropské, ba i ne-abrahamovské. Pokud opravdu, jak uvádí Zbyněk Petráček, naši lidé vůbec znají „mechanismy ideologické kontroly společnosti“, rozhodně se oněm neblahým „evropanským“ neumějí po Listopadu 1989 bránit.
Zdeněk Zacpal, nordista